Institutt for politikk og forvaltning

Nyhetsarkiv for Institutt for politikk og forvaltning

Barbara Ruiken disputerte i går for sin doktorgrad med avhandlingen "Discretionary Decision-Making in Child Protection Care Order Cases ". Gratulerer så mye til Barbara med vel gjennomført disputas!
I Juliana Tappe Ortiz nye publikasjon, The Politics of Risking Peace Revisited: The Fate of Rebel Leaders Who Signed Peace Agreements (2024), addresserer hun forskning rundt opprørlederes egenskaper og fredsforhandlinger.
Årets tema for den internasjonale kvinnedagen fokuserer på "Invest in Women: Accelerate Progress" og hvor avgjørende inkludering er for å oppnå likestilling. I denne anledningen ser vi tilbake på Professor Ragnhild Muriaas' tidligere prosjekt om " gendered electoral financing", hvor hun sammen med kollegaer utforsker globale initiativer som påvirker kvinners politiske deltakelse i ulike land.
Mange unge gutter stemte på Høyre og Frp ved forrige valg. Valgforsker ved UiB, Jana Birke Belschner, mener ikke det betyr at et stort ideologisk skifte er i emning blant de unge.
Institutt for politikk og forvaltning har gleden av å presentere den årlige March / Olsen Honorary Lecture, med Professor Kerstin Sahlin som vår æresgjest og foredragsholder. Temaet for forelesningen er "The Institutional Ambiguity of Universities."
Postdoktor Juliana Tappe Ortiz og førsteamanuensis Corentin Poyet deltok forrige uke under den "6th international week" ved det katolske universitetet i Lille, Frankrike.
Fagansvarlige Lise Rykkja og Jill Loga ønsket det første kullet med ledere fra departementene og underliggende enheter velkommen til Bergen og til det statsvitenskapelige kurset i gjenstridige problem, samspill og samordning i offentlig sektor.
Artikkelen "Value Conflicts Revisited: Muslims, Gender Equality, and Gestures of Respect", publisert i British Journal of Political Science, baseres på studie av inkludering av muslimer i liberale demokratier. I lys av verdikonflikt, hvordan skal muslimske minoriteter inkluderes i liberale demokratier?
Som en del av prosjektet Breaking Bad Understanding Backlash to Democracy in Africa publiserte Lise Rakner sammen med Marja Hinfelaar , Sishuwa Sishuwa og Nic van de Walle (2023) en artikkel i en spesialutgave av Journal of Eastern African Studies.
Sammen med Odd Helge Fjeldstad (CMI) har Lise Rakner publisert et bokkapittel i en fersk publikasjon fra Oxford University Press.
Instituttets første førsteamanuensis i innstegsstilling – Esther Song – starta i januar i år. Ho skal forske på og undervise om Kinas rolle som global aktør og kinesisk politikk.
Kjetil Børhaug og Hanne Kvilhaugsvik har bidratt i ny bok om rammeplan for barnehagen.
Hva er viktige drivkrefter bak Den europeiske unions banebrytende regulering av kunstig intelligens?
Arild Aurvåg Farsund er medforfatter på denne boken som er skrevet sammen med John Erik Fossum, Christopher Lord, Fay Madeleine Farstad, Merethe Dotterud Leiren, Espen D.H. Olsen, Marianne Riddervold, Johanne Døhlie Saltnes, Øyvind Svendsen og Jarle Trondal.
Den 25. oktober får vi besøk av Ove Skarpenes (UiA) og Roger Hestholm (HVL) som skal holde hvert sitt innlegg med fokus på middelklassen og middelklassestudien. Vel møtt!
Det kommende lokalvalget i 2023 er gjenstand for debatt og oppmerksomhet i disse tider. Data fra Norsk medborgerpanel ved Universitetet i Bergen kan bidra til innsikt om velgernes preferanser og vandringer mellom partiene.
On Friday, August 25th 2023, the Department of Government was pleased to host this year's March / Olsen Honorary Lecture with Professor Walter W. (Woody) Powell as the distinguished speaker. The title of the lecture by Professor Powell was called "The Iron Cage Redux - Looking Back and Forward".
Hvem er de viktigste aktørene innen interesseformidling innen høyere utdanning i Vest-Europa?

Sider