Hjem

Aktuelt

NYHET

UiB deltar i EU-prosjekt om innovativ journalistikk

Forskere fra Institutt for informasjons- og medievitenskap deltar i EUs H2020-prosjekt INJECT for å utvikle ny teknologi som skal hjelpe journalister til å bli mer kreative.

colourbox7789502.jpg

Digital media
DIGITAL HVERDAG: Forskere fra Universitetet i Bergen skal hjelpe fremtidens journalister ved å utvikle digitale verktøy.
Foto:
Colourbox

Universitetet i Bergen (UiB) deltar i innovasjonsprosjektet INJECT – Innovation Journalism. Enhanced creativity tools, som er støttet gjennom EUs Horisont 2020-program (H2020), med oppstart 1. januar 2017.

– Målsetningen for prosjektet er å utvikle forretningsmodeller for mediale prototyper som opprinnelig ble laget i akademia, sier professor Lars Nyre ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap.

Kreativt verktøy

Sammen med medieprofessorene Astrid Gynnild og Ole Johan Mjøs, utgjør Nyre gruppen som bidrar til UiBs andel av prosjektet. Trioen skal bidra til å videreutvikle INJECT, som baserer seg på en verktøykasse av ulike dataverktøy. Dette er verktøy som skal hjelpe journalister til å bli mer kreative.

– Meningen er at når nyheter blir skrevet med INJECT, så finnes flere relevante kilder, det gis treffende lenker til relevante saker og et bedre visuelt uttrykk enn før. Samtidig er arbeidsinnsatsen til journalisten fremdeles det sentrale, påpeker Nyre.

Skal ut på markedet

UiB-forskerne skal holde nær kontakt med avisene og de andre mediebyråene som er med. De skal finne ut hva som fungerer best til ulike behov.

– Arbeidet vårt skal danne grunnlaget for et firma eller et byrå som utgår fra INJECT, sier Nyre.

Teknologien fra prosjektet skal nemlig ut på markedet. Målet er at prosjektet tjener penger ved utløpet av prosjektperioden, som er maksimum 1,5 år.

– INJECT er ikke først og fremst et forskningsprosjekt, men et innovasjonsprosjekt. Det ligger under kategorien ”Innovation Action” i H2020, forklarer Nyre.

Prototypene fra prosjektet skal prøves ut i de tre lokalavisene Sunnhordland, Hordaland og Hallingdølen.

Passer inn i Media City Bergen

Daglig leder i NCE Media, Anne Jacobsen, tror at Media City Bergen, som innovasjons- og kraftsenter for medieteknologi, vil bli en spennende arena for å utforske dette prosjektet videre.

– Mange av medieklyngens selskaper jobber nettopp med å se på hvordan gode historier kan fortelles på bedre måter, i rett kontekst og med riktig verktøy, sier Anne Jacobsen før hun fastslår:

– Det er svært viktig å utvikle gode og realistiske forretningsmodeller, noe svært mange mediehus strever med nå. Det blir veldig spennende å følge INJECT- prosjektet i fortsettelsen.