Hjem
Click

Aktuelt

Hove-madonnaen skal hjem

Lager kopi av unik 800 år gammel kunstskatt

Hove-madonnaen ble laget rundt år 1250. Etter 170 år ved Universitetsmuseet skal en tro kopi leveres tilbake til kirken hvor skulpturen sto i rundt 600 år.

Lager kopi av unik 800 år gammel kunstskatt

Produsent:
UiB

Det er hektisk aktivitet ved Universitetsmuseet i Bergen i disse dager. Et team av eksperter har startet arbeidet med å lage en eksakt kopi av Hove-madonnaen, en nesten 800 år gammel treskulptur av jomfru Maria med barnet.

Kopien skal gis til Hove kyrkje i Vik i Sogn og Fjordane, hvor originalen sto i nesten 600 år. 

Unik kunstskatt

For 170 år siden fikk det som den gang het Bergens museum den godt bevarte nasjonalskatten i samlingen sin. Hove-madonnaen ble laget rundt år 1250, og er en av de unike nasjonalskattene vi har fra høymiddelalderen. Man er ikke helt sikre på hvor skulpturen ble laget, men kunsthistorikerne sier den trolig ble laget i Bergen, før den ble plassert i Hove kyrkje. I dag står den godt plassert i Kirkekunstsamlingen ved Universitetsmuseet. 

– Dette er en av edelstenene vi har i samlingen vår. Det er blant de mest verdifulle objektene vi har fra middelalderen, forteller førsteamanuensis Justin Kroesen, som er faglig ansvarlig for Kirkekunstsamlingen ved Universitetsmuseet.

– Den er relativt godt bevart. Og den er veldig lik tilsvarende kunst fra land som England og Frankrike fra samme tidsperiode, sier Kroesen. 

Etterlengtet skulptur

Befolkingen i Vik har lenge ønsket seg en kopi av den verdifulle skulpturen. Helt siden tidlig på 1990-tallet har en gruppe arbeidet for å få det til, men mangelen på teknologiske muligheter har frem til nå gjort det vanskelig. Skulpturen er naturligvis skjør etter 800 år. Dermed har man ikke kunnet lage en kopi uten å risikere å ødelegge den uerstattelige skulpturen. 

Nå har imidlertid ny teknologi gjort det mulig å 3D-skanne skulpturen uten å være borti originalen. 

– Det er fantastisk at dette prosjektet, som det har vært jobbet for så lenge, endelig kan la seg gjennomføre, forteller Alf Tore Hommedal. I tillegg til å jobben som førsteamanuensis ved Universitetsmuseet, er han medlem av komiteen som har jobbet for å få tilbakeført Hove-madonnaen til Vik.

Ny teknologi møter gammel kunst

Det er treskjærer Bjarte Aarseth som gjennomfører skanningen. Han har tatt med seg utstyr i millionklassen fra sin arbeidsplass på Vikingskipshuset ved Kulturhistorisk museum i Oslo. I flere dager har han skannet skulpturen, millimeter for millimeter. 

– Lysskanneren skanner 2500 punkt per kvadratmillimeter. Dermed kan vi lage en helt eksakt kopi av skulpturen, sier Aarseth. 

Det var imidlertid ikke sikkert at det ville være mulig å gjennomføre 3D-skanningen. Skulpturen er nemlig gullforgylt, noe som har vært vanskelig å kopiere tidligere. Derfor var Aarseth svært spent da han startet arbeidet mandag denne uken. 

– Vi var ikke helt sikre på at maskinen ville klare å skanne den. Derfor var vi veldig lettet da vi hadde en vellykket prøveskanning på mandag, forteller han.

Hove-madonnaen er naturligvis preget av tidens tann. Fotpartiet på skulpturen mangler. Deler av hendene til både Maria og Jesusbarnet er også borte. Når 3D-skanningen er gjennomført, skal treskjærer Boni Wiik sette i gang arbeidet med å lage kopien. Da vil han også rekonstruere delene av skulpturen som er gått tapt. 

Kunstnerisk og teknologisk forskningsprosjekt

Arbeidet med å lage en kopi av Hove-madonnaen kan også bære med seg andre frukter. Om kopien av Hove-madonnaen blir vellykket, kan man bruke samme teknologi for å arbeid med andre kunstskatter. 

– Dette er faktisk et ordentlig forskningsprosjekt, både kunsthistorisk og teknologisk, sier førsteamanuensis Hommedal. 

Og lærdommen av prosessen kan spesielt komme til nytte ved Universitetsmuseet. I Kirkesamlingene har de nemlig flere unike kunstskatter fra middelalderen. 

– Vi har en unik samling her ved museet. Mye av kirkekunsten i andre land i Europa har gått tapt i Reformasjonen og ulike revolusjoner. Men her i Norge er mye av kunsten godt bevart. Dermed sitter vi på en av de mest verdifulle samlingene av kirkekunst i hele Europa, forteller førsteamanuensis Kroesen.