MEDIA CITY BERGEN

Første studentkull på Media City Bergen klart

Konkurransen var tøff blant årets søkere på mediestudiene ved UiB. Nå er 220 studenter klare for å innta de splitter nye lokalene i Lars Hilles gate.

MCBstudenter
Nå er 220 studenter fordelt på tre bachelorstudier – med tilhørende masterprogram, klare for å innta de nye lokalene i Lars Hilles gate. Halvard Alvheim Vegum og Tomine Monsen er to av dem.
Ingrid H. Kvamstø

- Studiene våre er unike. Vi  har intensjoner om å være nasjonalt og internasjonalt ledende på forskning, utdanning og innovasjon rundt medier og digitalisering, sier dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Knut Helland.

Sammen med administrasjonssjef på Institutt for informasjons- og medievitenskap, Carina Ottesen, har de begge stor tro på de nye studiene, og ikke minst på de nye studentene.

- Vi er svært fremoverlent på teknologi. IKT ligger til grunn i forhold til mye av det som foregår her og studieprogrammene er preget av dette, sier Helland og fortsetter

- I de nye lokalene finner man blant annet redigeringssuiter, innspillingsstudio og Mac-labber.

Tett samarbeid med medieaktører

Et av de nye studiene er det praktisk rettede programmet medie- og interaksjonsdesign, hvor undervisningen vil skje i tett samarbeid med blant annet TV 2, BA, NRK, BT, Vizrt og Vimond.

- Det er viktig at studentene kommer tett på industrien og aktørene i bransjen og at det blir en naturlig del av virkeligheten, sier Ottesen.

Halvard Alvheim Vegum og Tomine Monsen er enig. De skal begge begynne på det nye studiet i medie- og interaksjonsdesign.

- En av grunnene for at jeg valgte dette studiet er  at det er tett knyttet til bransjen og arbeidslivet, sier Monsen og fortsetter

- Jeg håper at studiet vil være med på å gi oss en kompetanse vi ikke kan få ved bøker alene, men ved hjelp av erfaring.

Vegum er enig med sin medstudent

– Studiet er mer yrkesrettet enn de andre studiene jeg vurderte å søke på. Dette høres derfor helt fantastisk ut for meg, spesielt i disse lokalene, sier Halvard Alvheim Vegum.

Digital satsing

9. august flyttet også DigUiB Lærings- og formidlingslab inn i Media City Bergen. Prosjektleder Kjell Øvre Helland og resten av de ansatte på laben skal stå i spissen for den digitale satsingen på Universitetet i årene som kommer.

Satsingen skal foregå i tett samarbeid med både ulike fagmiljøer på UiB og klyngepartnere i MCB. Øvre Helland inviterer derfor de ulike fagmiljøene inn i de nye og moderne lokalene på MCB, for å bli kjent med arbeidet i laben, og diskutere hvilke muligheter satsingen skaper for ny og innovativ undervisning og forskningsformidling.