Hjem

Aktuelt

Nyheter

Utdanningspriser til nettkurs og tverrfaglig kursutvikling

Årets uglepris går det innovative nettkurset «Occupational Health in Developing Countries» som har studenter over hele verden. Læringsmiljøprisen går til Mathilde B. Sørensen for utviklingen av det tverrfaglige emnet Geofarer.

Utdeling av ugleprisen og læringsmiljøprisen 2017

Utdeling av ugleprisen og læringsmiljøprisen 2017
Foto:
Emil Weatherhead Breistein

- Slike nettkurs er jo helt nytt på UiB, så prisen viser oss at universitetet setter pris på det vi gjør og ønsker å satse på det, sier Bente Elisabeth Moen.

Hun er kursansvarlig for MOOCen (massive open online course) «Occupational Health in Developing Countries» som ble tildelt årets Uglepris under åpningsseremonien for studieåret, i Nygårdsparken tirsdag.

Læringsmiljøprisen ble også delt ut, og gikk til Mathilde B. Sørensen ved Institutt for geovitenskap.

Studenter fra 150 land

«Occupational Health in Developing Countries» er et samarbeid mellom Senter for internasjonal helse og forskningsgruppen i Arbeids- og miljømedisin ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Det medisinske fakultet. I tillegg har UiB samarbeidet med Muhimbili University of Health and Allied Sciences i Tanzania og Addis Ababa University (AAU) i Ethiopia.

- Det nettbaserte kurset handler om hvordan man kan forebedre arbeidsmiljø i utviklingsland. Vi startet opp i fjor vår, og har hatt 8655 studenter fra hele verden. Det betyr at vi har truffet veldig godt. Det er også spennende at rundt halvparten av studentene er fra u-land, sier Moen.

I komitéens begrunnelse heter det at MOOCen utmerker seg ved "at den er innovativ, og har stor overføringsverdi til andre fagmiljøer og studieprogram. Den tar i bruk fleksible undervisningsformer og digitalisering, noe som er i tråd med UiBs målsetninger."

Over 85000 personer fra mer enn 150 land gjennomførte kurset i 2016.

- Sånn sett er kurset god reklame for å drive u-landsarbeid på universitet. I vår hadde vi også en testgruppe som tok eksamen ved UiB etter kurset. Det at man kan bruke MOOCer til å ta studiepoeng er spennende og nytt, sier Moen.

Gir studentene bredt perspektiv

Årets læringsmiljøpris gikk til førsteamanuensis Mathilde B. Sørensen ved Institutt for geovitenskap.

- Jeg ble veldig overrasket og glad. Jeg ser på undervisning som en veldig viktig del av jobben min, sier hun.

Juryen trekker i tillegg til Sørensens engasjement som underviser frem arbeidet hennes med å få etablert emnet Geov217 Geofarer.

- Faget ble holdt første gang i fjor høst og gir en introduksjon til ulike geofarer, som skred, rad, tsunamier og jordskjelv. Jeg har fokusert forskningen min inn mot geofarer de siste årene, og vi har også sett at studentene er mer interessert. Det henger nok også sammen med situasjonen i oljebransjen, som tar i mot færre av våre studenter enn før, sier hun.

Faget trekker inn hvordan forhold som økonomi, utdanning og helse påvirket omfanget av geofarer og utfordrer studentene til å reflektere mellom forholdet mellom geovitenskap og samfunnet ellers.

- Studentene må kunne sette fagkunnskapen inn et bredere perspektiv. Det arbeider vi med i dette faget, forteller Sørensen.

Allerede det første året hadde kurset dobbelt så mange søkere som plasser.