Nyhet
10.10.2011

Studentenes favoritt

Han er årets foreleser på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, men Asgeir Sorteberg mener selv han driver med gammeldags undervisning.

Det er kanskje ikke magiske triks eller fancy teknologi som skal til for å fange studentenes oppmerksomhet. I alle fall ikke for førsteamanuensis Asgeir Sorteberg på Geofysisk Institutt, som i år er kåret til den aller beste foreleseren på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

- Det blir rett og slett en del tavleskriving, sier Sorteberg, som heller ikke underviser i de mest lettbeinte fag. I år er det blant annet fysisk klimatologi det går i, med alt det innebærer av tung teori.

- Det er ganske klassiske meteorologikurs, med relativt mye matematikk. Den type kurs kan fort bli ganske tørre.

- Stiller seg tilgjengelig

Så hva er hemmeligheten? Juryen trekker fram måten Sorteberg ”stiller seg tilgjengeleg for studentar, og velvileg hjelper til med å skape auka forståing og engasjement”. Selv mener han mye avhenger av kommunikasjonen med studentene, og at den går begge veier.

- Ofte blir kurs ekstra bra fordi mange i studentgruppa engasjerer seg. Andre år er de mindre aktive, og da kan kurset også bli dårligere.

Vet hva de går til

For å gjøre studentene mer engasjerte jobbet han i starten blant annet med å presisere emnebeskrivelser. Før kom det mange studenter til forelesningene som ikke visste hva de gikk til. Nå står det klart og tydelig hva som forventes av innsats og hard matematikk. Resultatet er at flere er klare til å bli med på diskusjon, og færre stryker.

Fri fra Powerpoint

Powerpoint-presentasjoner er flittig brukt av forelesere, men har sine høylydte kritikere. Sorteberg gjør detaljerte presentasjoner tilgjengelig for nedlasting, ofte med opptil 50 sider per kapittel, men følger ikke disse slavisk i forelesningene.

- Jeg viser noen av powerpoint-sidene underveis, for å bryte opp i undervisningen, men går ikke gjennom alle. Det fungerer ikke. Den største fella man kan gå i er å haste gjennom for mye for raskt. Man må ikke være besatt av at alt i pensum skal med.

En av de største utfordringene, mener Sorteberg, er nettopp det at studentene ønsker at pensum skal følges fra A til Å.

- Det er en vanskelig balansegang. Du har lyst til å gjøre forelesningene mer relevant for forskningen som gjøres nå, men bøkene kan være skrevet for mange år siden, og studentene er eksamensgira. Samtidig skal undervisningen være forskningsbasert, og praktiske eksempler gjør teorien enklere å forstå.

Lærer noe selv

Sorteberg forsker på den hydrologiske syklusen, på nedbørsvariasjoner, snøsmelting og spørsmålet om vannressurser. Med mange prosjekter på gang og en travel hverdag, får han så selv noe ut av undervisningen?

- Jeg har brukt mye tid på å lage og sette meg inn i undervisningsopplegg for andre. Det å lære seg det grunnleggende på nytt, og bli så god på det at man kan lære andre, er utrolig nyttig for egen forskning, sier prisvinneren.

Det er Realistutvalget (RU) som nominerer kandidater og kårer vinneren, etter forslag fra de ulike fagutvalgene på instituttene. Utdelingen av foreleserprisen vil foregå tirsdag 18. oktober kl. 12:00 i 1.etg. Realfagbygget. Leder for RU, Øystein Bakke, og dekan Dag Rune Olsen står for overrekkelsen.

 

Studenter om prisvinneren:

Mari Ingeborg Sandvik, masterstudent i Klimadynamikk:

Det som peker seg ut er han er veldig flink til å forklare ting på vårt nivå. Stoff som er vanskelig snakker han om på en måte som gjør at man skjønner det, og han gir praktiske eksempler som gjør tematikken mer forståelig. Det blir spesielt viktig når det gjelder ligninger og matematikk.

Eli Børve, masterstudent i Fysisk oseanografi:

Han er flink til å legge fram ting på det vi nivået vi er på. Den tunge fysikken i faget blir presentert på en oversiktlig måte. Det gjør det lett for oss å skjønne hva det går i.

Silje Lund Sørland, stipendiat:

Han er veldig engasjert og flink til å forklare. Det fører til at det er kjekt å stille han spørsmål, fordi han bryr seg om stoffet, og ingen spørsmål virker å være for dumme.