Christiekonferansen

Slik var Christiekonferansen 2014

Årets Christiekonferanse handlet om risiko og sikkerhet. Det førte til interessante debatter om alt fra klima og overvåkning til fjernstyrte drap.

Professor Ulrich Beck snakker om risikosamfunnet på Christiekonferansen
Marit Hommedal

Christiekonferansen ble arrangert i Grieghallen 25. april. Blant gjestene var professor Ulrich Beck, som snakket om hvordan klimaendringer vil endre verdens politiske landskap.

– Det er for mye katastrofe i luften nå. Dette er skapt av mediene som konkurrerer om den verste katastrofen. Ofte overfokuserer de på lite relevante risikoer. Det er viktig for politikerne å være klar over dette. De må velge å fokusere på de relevante globale risikoene slik som klimaendringene, sa Beck.

Se videoer fra foredragene på Christiekonferansen.

Christieprisen til Sjur Holsen

Christieprisen, som deles ut hvert år, ble i år gitt post mortem til Bergens Tidende-kommentator Sjur Holsen. Den ble tatt imot av ektefellen Monica Dalland Holsen.

– Hans sterke engasjement førte også til at han kunne bli oppriktig skuffet over omgivelsene sine – spesielt fra de han forventet bedre kvalitet fra. Og da kom den virkelige uredde, kall det gjerne risikovillige Sjur frem. Det kunne ramme Universitetet og Akademia, politikere og andre som yret seg i det offentlige rom. Kritikken var ikke for å henge de ut, men et inderlig ønske om at de skulle strekke seg til bedre kvalitet, sa hun.

I tillegg ble det delt ut pris i Bergens Tidendes og Universitetet i Bergens skrivekonkurranse. Hovedbudskapet i vinnerteksten til Ragnhild Freng Dale er at vi må samarbeide for å håndtere klimaendringene, det nytter ikke å sitte på hver vår tue.

Les vinnerteksten her

Høydepunkter på nett

Christiekonferansen ble streamet live på nettet. Du kan få med deg høydepunkter fra konferansen på Storify, og se et bildegalleri på Flickr.