UNIVERSITETSRANGERING

UiB inntar den marine verdenseliten

Universitetet i Bergen er det 42. beste universitetet i verden innen marin forskning og geovitenskap, ifølge QS sin ranking basert på fagområder.

Havet
UiB har over flere år markert seg sterkt internasjonalt innen geovitenskap og marin forskning. Nå blir det målrettede arbeidet belønnet med en plass i verdenseliten av rankingbyrået QS, i deres by Subject-vurdering.
Wikimedia Commons

QS World Universities (QS) la frem sin liste med rangering av over de beste fagmiljøene i verden onsdag 29. april.

I fagkategorien «Earth and Marine Science» havner Universitetet i Bergen (UiB) på 42. plass. Totalt er 3.500 universiteter i hele verden blitt rangert av QS som del av denne målingen (se FAKTA). UiB har aldri gjort det så bra på noe fagområde tidligere i QS sin ranking etter fagområde.

– Dette passer midt i blinken med hvordan vi ønsker å profilere fakultetet og speiler de tunge fagområdene der vi publiserer mest i vitenskapelige tidsskrifter, sier dekan Helge K. Dahle ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Ifølge Dahle blir fakultetet særlig godt profilert gjennom sin satsning på biologi og geovitenskapene.

– Disse fagene er tunge og bidrar til at vi rangerer høyt internasjonalt, sier Dahle og fortsetter.

– I årene fremover vil fakultetet satse enda tyngre på marin, klima og energi. Dette er tre områder der geovitenskapene ved UiB allerede er tungt inne.

Godt omdømme og europeiske toppstipend

En rangering av denne typen har også betydning når internasjonale toppforskere bestemmer seg for hvor de vil flytte virksomheten sin, og UiB har allerede nytt godt av den sterke forskningen på disse områdene ved at internasjonale toppforskere har flyttet hit.

I november 2014 mottok forsker Nele Meckler ved Institutt for geovitenskap det prestisjetunge Starting Grant fra Det europeiske forskningsrådet (ERC).

I første kvartal 2015 har forsker Andreas Hejnol ved Sars-senteret og professor Noel Keenlyside ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret mottatt ERC sine Consolidator Grant, de to første UiB-forskerne som har fått dette EU-stipendet.

– Jeg vil si at sentre som Sars-senteret, Bjerknessenteret for klimaforskning og Senter for geobiologi står i spissen for vår satsning på marin forskning og geovitenskap, Ikke minst er det disse som har gitt oss store stipender både nasjonalt og internasjonalt, sier Dahle.

Han viser til at det nettopp er disse miljøene som har sikret UiB stipender fra ERC og støtte fra Norges Forskningsråd. For eksempel var Bjerknessenteret et Senter for fremragende forskning (SFF) i perioden 2002–2012, en ordning administrert og støttet av Forskningsrådet.