Christiekonferansen
Christiekonferansen 2015

Slik var Christiekonferansen 2015

Nordsjøen var tema for årets Christiekonferanse. Konferansen samlet aktører fra akademia og samfunnsliv onsdag 29. april.

Michael Pye på scenen under Christiekonferansen
Historiker og forfatter Michael Pye var åpningstaler på Christiekonferansen 2015. Han snakket om hvilken rolle Nordsjøen har hatt i oppbyggingen av den nordiske sivilisasjonen.
Thor Brødreskift

Historiken og forfatteren Michael Pye holdt åpningstalen på årets Christiekonferanse, som hadde Nordsjøen som tema.

– The dark ages is the bright morning of our modern age, sa han fra scenen under foredraget som dreide seg om Nordsjøens rolle i utviklingen av en nordisk sivilisasjon.

Bergen blir Europas marine forskningshovedstad

Under konferansen ble det offentliggjort at Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen går sammen i en strategisk avtale om en verdensledende marin forskningsklynge i Bergen.

– Gjennom å utvikle et sterkt samarbeid i den marine forsknings-, utdannings-, forvaltnings- og næringsklyngen i Bergen skal vi bli et internasjonalt samlingspunkt for opp til 1000 marine forskere i Bergen, sier rektor ved UiB, Dag Rune Olsen.

Tidligere på dagen ble det klart at Universitetet i Bergen inntar den marine verdenseliten. Ifølge en ranking av QS basert på fagområde, er UiB det 42. beste universitetet i verden innen marin forskning og geovitenskap.

Christieprisen til Christian Rieber

Christieprisen blir hvert år delt ut til en brobygger mellom akademia og samfunnet. Årets pris gikk til Christian Rieber for hans mangeårige støtte til klima- og helseforskning.

– Å få Christieprisen er en stor overraskelse, en ære og en inspirasjon. Dette ville gledet min bestefar G.C. Rieber, som opprettet fondet i 1929. Han var fremtidsrettet og ville at pengene skulle brukes til å bygge bro mellom næringsliv og forskning, sier Christian Rieber.

Han gir prispengene videre til studenter i musikkterapi.

Skrivekonkurranse og bokutgivelse

Christiekonferansen og Bergens Tidende arrangerte skrivekonkurransen "Et hav av muligheter". Vinneren ble kåret under konferansen, og førstepremien gikk til Ingrid Fjellberg for teksten "Havet, agurken og tryllekunsten".

– Norge er ikke det fantastiske grønne landet jeg har fått inntrykk av utenfra, sier Fjellberg, som hadde skrevet en tekst som brukte selvironi og elementer av reiseskildring for å skildre den norske naiviteten i møte med klimarealiteter.

Alle deltakerne på konferansen fikk et eksemplar av boken Nordsjøen i norsk litteratur, en ny antologi som understreker at Nordsjøen ikke bare er fysisk gitt, men også kulturelt skapt.