Internasjonal uke

Ni av ti studenter trives i utlandet

- Et semester i en annen kultur krydrer livet, sier Thomas Jensen (24), som studerte filmproduksjon på New Zealand. Over 90 prosent av studentene som reiser på utveksling er fornøyde med oppholdet, viser en ny undersøkelse fra UiB.

- Rett og slett livkrydder, sier Thomas Jensen, som prøvde både strikkhopping og skydiving i løpet av semesteret på New Zealand.
Privat

Filmstudenten fra Bergen er en av 700 UiB-studenter som studerte utenlands i 2012. Dette er flere enn noen gang og ca. 50 flere enn året før. Studentene fordelte seg på rundt 50 land, med USA og Australia som de mest populære.

Bt.no: Utvekslingsrekord fra UiB

UiBs spørreundersøkelse blant studenter som reiste ut våren 2012, viser at de fleste har hatt stort utbytte av oppholdet:

• 87 prosent følte at de kunne språket godt nok til å følge undervisningen.
  • Blant dem som fikk undervisning på fransk eller tysk, opplevde 14 prosent språket som et hinder.
  • 70 prosent følte seg inkludert av forelesere og medstudenter, og like mange syntes fagene var relevante.
  • 86 prosent tok eksamen som planlagt. Her skåret menn og studenter på lavere nivå (bachelor) lavere enn gjennomsnittet.
  • Over 90 prosent fikk venner fra vertslandet. Særlig medisinstudentene fikk mange lokale venner.

- Det er gledelig å få bekreftet at studentene takler å omstille seg raskt og få mye ut av oppholdet.  Studier i utlandet gir økt kunnskap og en evne til å forstå verden som er verdifull både for enkeltmennesket og samfunnet. Vi ønsker at flest mulig av våre studenter skal oppleve dette, sier UiBs viserektor for internasjonale relasjoner Astri Andresen.

Thomas Jensen understreker at det krever en innsats for å finne seg til rette.

- I begynnelsen måtte jeg presse meg selv litt for å være sosial. Etter hvert traff jeg mange med felles interesser, noe som gjorde at vi knyttet tette bånd. Jeg fikk tid til å jobbe med studiene, og samtidig tid til å reise. Hvis du føler at du trenger det lille ekstra i graden din, er det bare å gjøre det, sier han.

UiB inviterer til internasjonal uke 14.-18. januar 2013
Åpning mandag 14. januar kl. 14.15 i "Tivoli", Det akademiske kvarter, Olav Kyrres gate 49. Internasjonal uke skal informere og inspirere studenter til å dra på utvekslingsopphold til utlandet.

Søknadsfrist for utveksling er 1. februar 2013. Alt om søknadsprosessen.