Pressemelding

Olsen blir rektor

Dag Rune Olsen blir rektor ved Universitetet i Bergen fra 1. august.

Team Olsen vant rektorvalget. Fv: Oddrun Samdal, Dag Rune Olsen, Anne Lise...
Team Olsen vant rektorvalget. Fv: Oddrun Samdal, Dag Rune Olsen, Anne Lise Fimreite og Anne Christine Johannessen.

Etter at stemmene ble talt opp onsdag 24. april, er det nå klart at nåværende dekan ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet Dag Rune Olsen blir rektor ved Universitetet i Bergen (UiB) fra høsten 2013.

Opptellingen viste at Olsen og hans rektorlag vant over Team Atakan med 58,9 prosent av stemmene mot 41, 1, dersom man utelater blanke stemmer.

Glad og ydmyk
Dag Rune Olsen ble valgt sammen med Anne Lise Fimreite som prorektor. Med seg i rektoratet får de Anne Christine Johannessen som viserektor for internasjonalisering og Oddrun Samdal, som viserektor for utdanning.

- Jeg er glad og samtidig ydmyk for den tilliten vi har fått. Denne vil vi forvalte på en god måte, sier Olsen.

Den påtroppende rektoren sier at han håper å videreutvikle og styrke utdanningen og forskningen ved UiB i fellesskap. Samtidig vil laget hans jobbe for at de ansatte skal ha trygge arbeidsplasser.

Vant alle grupper
I dette valget ble det avgitt 4565 stemmer. Det vil si at 25, 7 prosent av de stemmeberettigede deltok, mot 39, 2 i forrige valg. Blant de vitenskapelig ansatte deltok 61,5 prosent, 55, 5 prosent av de teknisk-administrativt ansatte og 20 prosent av studentene.

Olsen vant i alle gruppene i valget: Vitenskapelig ansatte, teknisk-administrativt ansatte og studenter.

Nåværende rektor Sigmund Grønmo og hans rektorat blir sittende til 1. august. Da har han sittet i to perioder på til sammen åtte år, og må etter Universitets- og høyskoleloven gå av.

Se alle tall og fakta om valget her.