Hjem
Click

UiB Alumni

Månedens alumn

Månedens alumn: Lene Bergmann

Som student la Lene Bergmann mye iver i å gå på konserter, skrive fanziner og jobbe på Hulen. Likevel brukte hun studietiden flittig til å skrive og lese – og lese og skrive om å skrive og lese. I dag er den tidligere UiB-studenten daglig leder for kommunikasjonsbyrået Mannheimer.

lene1.jpg

Daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer, Lene Bergmann
- Gå ut i verden med vissheten om at du, med all din kompetanse, kommer til å være til stor nytte, råder Lene dagens studenter.
Foto:
Lene Bergmann

Hva fikk deg til å velge master i litteratur?
Valg av studier var styrt av interessene mine. Jeg hadde tenkt å bli journalist, og valgte litteratur i tillegg til medievitenskap for å få med meg en verdifull ballast inn i journalist-yrket. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gjort det samme valget, selv om jeg endte opp med å starte mitt eget kommunikasjonsbyrå i stedet for å fortsette som journalist.

Hvilken del av utdannelsen din har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?
Tolkning er nok kanskje det jeg bruker mest på daglig basis. Å lese det som skjer mellom linjene, både i tekstene vi jobber med i Mannheimer, men også i møte med kundene. Å lese kundens behov og tolke hva som må til for å løse jobben når kunden ikke alltid klarer å sette ord på det selv, er høyst verdifullt for en kommunikasjonsrådgiver. Det er også verdifullt å ha tolkningskunnskap når vi skal forstå hvem kundene våre skal kommunisere til og hva de har behov for.

Hva husker du best fra studietiden din ved UiB?
Jeg la mye iver i å gå på konserter, skrive fanziner og jobbe på Hulen – og mindre iver i å lese meg fordervet. Det er alle de fine folkene og det sosiale som sitter tydeligst i minnet: Eviglange pauser i tidshullet (kantina på Sydneshaugen, altså), tiden på Hulen, de fine stundene i kollektivet, at jeg traff de som i dag er noen av mine beste venner – og ikke minst: at jeg møtte han som i dag er samboeren min (på Hulen, det også!). Av det faglig så må det være mellomfaget i Dag Solstad.

Hva er du mest fornøyd med å ha utrettet som daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer?
Å skape arbeidsplasser for folk med samme bakgrunn som meg har vært en stor drivkraft for å drive firmaet, det samme å skape verdier på bakgrunn av kommunikasjonskompetansen. Men mest fornøyd er jeg kanskje med å ha bygget opp en kundebase og et miljø fra grunnen av – å ha skapt et nettverk av flinke kunder, kolleger og samarbeidspartnere som jeg gleder meg til å treffe og jobbe sammen med hver eneste dag.

Kan du si noe om hva som kan være utfordrende i jobben?
Å være humanist i næringslivet er ikke alltid en selvfølge, og jeg hadde verken nettverk eller særlig mye næringslivskompetanse da jeg startet bedriften. Men det handler jo om å tørre, og om å ta plass med den kompetansen man har.

Har du et godt råd til andre alumner når det kommer til karrierebygging?
Ta plass. Gjør deg selv og utdannelsen din relevant. Vær bevisst på din egen spisskompetanse!

Hvilke planer har du videre for 2017?
Nå er planen å ta en skikkelig velfortjent sommerferie, før vi setter i gang med nye prosjekter i august. Gleder meg blant annet skikkelig til å holde kurs i kommunikasjonsplanlegging for Kommunikasjonsforeningen nasjonalt i høst/vinter.