Institutt for sosialantropologi

50-årsmarkering fra morgen til kveld

Institutt for sosialantropologi feiret 50 år med brask og bram, ærbødige gjester, paneldebatt, Fredrik Barth Æresforelesning og høy selskapsfaktor.

Paneldebatt om instituttets historie førte til mange gode anekdoter
Paneldebatt om instituttets historie førte til mange gode anekdoter. Fra venstre: Ståle Knudsen, Anne Karen Bjelland, Margit Ystanes, Frode Storås og Olaf Smedal
Nina B. Dahl

Det er 50 år siden 1965, året Fredrik Barth grunnla Institutt for sosialantropologi ved Universitetet i Bergen. Våren 2015 holdt instituttet i den ånd en seminarserie som tok for seg ulike aspekter ved instituttets historie, og 15. oktober ble markeringen rundet av med et fullspekket program.

Instituttleder Ståle Knudsen åpnet det hele med «En kvantitativ studie av instituttets historie» hvor vi fikk en gjennomgang av 1965-2015 i tidsperioder, tall og grafer. Oversikten fortalte om antall studenter, ansatte, publikasjoner og så videre gjennom tidene, samt pekte på trender ved instituttet satt i en historisk kontekst. Etter denne belysende økten var det duket for paneldebatt med overskriften «Finnes fremdeles en Bergensantropologi?». Debattantene Anne-Karen Bjelland, Margit Ystanes, Frode Storaas og Ståle Knudsen diskuterte antropologi ved universitetet i dag og hvorvidt det fortsatt finnes en tydelig arv etter Barth, med Olaf Smedal som høyst delaktig ordstyrer. Programmet i 9. etasje åpnet med premierevisning av den sterke rekrutteringsfilmen «Antropologi er aldri kjedelig» av Tone Bringa og avsluttet med den mer livlige rekrutteringsfilmen «Det er uendelig mange plasser hvor det ikke har vært antropologer» av Frode Storås.

Senere på ettermiddagen ventet den første, og heretter årlige, Fredrik Barth Æresforelesning. Professor Magnus Marsden ved Universitetet i Sussex holdt et spennende foredrag om afghanske handelsnettverk. Innflytelsen fra Fredrik Barth selv, som gjorde sine første betydelige feltarbeid i samme region, var tydelig i Marsdens forelesing. Deretter gikk våre prominente gjester, Magnus Marsden, sosialantropolog og Barths kone, Unni Wikan, instituttledere fra Oslo, Trondheim og Tromsø, rektor ved UiB og dekanen på SV-fakultetet, professores emeriti ved instituttet, og dagens ansatte videre til siste punkt på programmet, festmiddagen. Her ble deilig mat spist med hyggelige bordkavalerer, smigrende taler holdt og morsomme anekdoter fra «gamle dager» fortalt til langt på kveld.

Vi takker for alle som deltok og ser frem til 50 nye år.