Universitetshagene

Årringen 2009

Årsskrift nr. 13 for Arboretet og Botanisk hage, Milde, Bergen Museum, Universitetet i Bergen

Årringen runder nå 13 år. I 2009-nummer tar man fatt på en stor og spennende plantegruppe, rogn og asal (Sorbus). Per Harald Salvesen har studert denne slekten siden 1990 og gir en innføring i dens forunderlige biologi, kulturhistorie og slektskapsforhold.

Per Magnus Jørgensen leverer et bidrag om Rhododendron, slekten som ikke slutter å overraske, der han presenterer leserne for en rekke spennende debutanter, som blomstrer for første gang i Arboretets samlinger. Spesielt hyggelig av året er at mangeårig dugnadshjelper, tidligere forskningsleder ved Institutt for Skog og Landskaps avdeling på Fanaflaten, Bergen, Arnstein Orlund, tar pennen fatt og bidrar med en historie om apeskrekkfamilien og et mislykket innspill i skogreisingen. Dag Olav Øvstedal gir til beste et nytt syn på svæveslekta, Hieracium, et botanisk crux som har fått mange til å rive seg i håret. Han har også tatt for seg tre historiske grønnsaker som er spesielle for områdene her på vestsiden av Nord-Atlanteren. Så har Bjørn Moe og Dagfinn Moe sammen med Anne Rieber tatt for seg noen av naturens luner i monstrøse blomster hos revebjelle og hvitveis.

Fra nettsidene til Arboretet og Botanisk hage har man sakset spalten "Månadsblomen" 2008, der Reidun Myking og Bjørn Moe skriver om blomstring gjennom året, illustrert med bilder av Bjørn Moe. Etter Årsmeldingen for 2008, rikt illustrert som tidligere år, følger Årringens botanisk - etymologiske språkspalte ved leder i Arboretets venner, Tor Jan Ropeid. Denne gangen kaster han seg over plantenavnene rogn og asal og får enda til med litt om hegg.

Vi håper årets blanding skal inneholde noe for enhver smak! Årringens spalter er åpne for innlegg for den som har noe å berette med interesse for venner av Arboretet og Botanisk hage på Milde.

I salg fra Arboretet og Botanisk hage, løssalg kr. 175, abbonnement 150,-.
Gratis for medlemmer av Arboretets venner