Hjem
Institutt for økonomi
Kronikk

Bil, avgift og CO2

Professorene Kjell Erik Lommerud og Steinar Vagstad ved Institutt for økonomi tar i en kronikk i Dagens Næringsliv for seg CO2-politikken overfor bil­trafikken.

Biler som står i kø
Foto/ill.:
Colourbox

Hovedinnhold

– Utslipp per bil faller kraftig, men antall biler og kjørte kilometer skyter i været. Det konstaterer Kjell Erik Lommerud og Steinar Vagstad, begge professorer ved Institutt for økonomi ved UiB, i en kronikk i Dagens Næringsliv fredag 4. juli.

 

– CO2-politikken overfor bil­trafikken er mindre vellykket enn vi blir fortalt. Politikerne har blikket festet på utslipp per kjørte kilometer på nye biler, og der er utviklingen imponerende. Fra 1990 til 2010 falt utslipps­intensiteten med 20 prosent, og den har falt siden også. Et stykke på vei er gamle biler blitt erstattet av nye med mye lavere utslipp. Det er bra. Men i samme periode økte antall kjørte ­kilometer kraftig, med rundt 35 prosent, så det vi sto igjen med var en økning i klimautslipp fra personbiler på rundt ti prosent. Dette forteller oss at flere lavutslippsbiler ikke er nok. Veldig mange lavutslippsbiler kan i sum slippe ut ganske mye, og mange av disse bilene kommer ikke i stedet for mer forurensende biler, men i tillegg.

 

– Norges befolkning har vokst med 20 prosent siden 1990. Dette forklarer noe av økningen i bilpark. Men mye av økningen kommer også av at biler, særlig lavutslippsbiler, er blitt veldig billige sett i forhold til velstandsutviklingen. I dag er det 2,5 millioner personbiler i Norge, en halv per innbygger. Hvis vi leker med tall og tenker oss en ­befolkning på syv millioner i 2050/2060, samt en økning i biler per innbygger til 0,7, så vil de som lever så lenge, befinne seg i et trengselskaos. Selv uten økning i biltetthet vil det bli store problemer, når vi skal finne plass til én million flere biler.

 

Les hele kronikken i Dagens Næringsliv.