Home
  • E-mailBente.Kiilerich@uib.no
  • Phone+47 55 58 32 05
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Research interests include: Greek and Roman art and archaeology, especially sculpture; portraiture; Alexander the Great; late antique art; Byzantine mosaics; Byzantine aesthetics; polychromy; the legacy of classical antiquity in the modern age.

Greek and Roman art. Early Christian and Byzantine art (KUN111/KUN121).

Antiquity and the classical tradition (KUN253/KUN203)

Mediterranean art (KUN323 Spring 2013)

 

Books
  • Eastmond, Antony; Hatzaki, Myrto; Kiilerich, Bente. 2017. The Mosaics of Thessaloniki Revisited. Papers from the 2014 Symposium at the Courtauld Institute of Art. Ekdoseis Kapon, Athen. 160 pages. ISBN: 978-618-5209-22-3.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 2016. The Rotunda in Thessaloniki and its Mosaics. Ekdoseis Kapon, Athen. 64 pages. ISBN: 978-618-5209-11-7.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 2016. Η Ροτοντα της Θεσσαλονικης και τα Ψηφιδωτα της. Ekdoseis Kapon, Athen. 64 pages. ISBN: 978-618-5209-10-0.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-87-00-47774-2.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. Gyldendalske bokhandel, Nordisk forlag A/S. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2002. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1998. The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology. 194 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold; torp, hjalmar. 1998. Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie. ISBN: 82-02-16406-0.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1997. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1995. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts. Studies in the so-called Theodosian Renaissance. 385 pages. ISBN: 87-7492-929-1.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1991. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1989. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
Journal articles
  • Kiilerich, Bente. 2017. The Head Posture of Alexander the Great. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XXIX, 2016. 22 pages.
  • Kiilerich, Bente. 2017. På sporet af det græske portræt. Klassisk Forum. 1. 73-83.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Towards a 'polychrome history' of Greek and Roman Art. Journal of Art Historiography. 15. 18 pages.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Riace-bronzerne i rampelyset. Klassisk Forum. 2. 24-34.
  • Kiilerich, Bente. 2016. The Barletta Colossus Revisited: The Methodological Challenges of an Enigmatic Statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XXVIII: 55-72.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Review of A Companion of Roman Art, ed. B.E. Borg (2015). CLARA Classical Art and Archaeology. 1. 7 pages.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The State of Early Christian Iconography in the Twenty-First Century. Studies in Iconography. 36: 99-134.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Den store kirke i Konstantinopel - et forunderligt syn. Klassisk Forum. 1: 60-71.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Antikk skulptur i Nasjonalmuseet. Katalog av S. Sande og S. Ahrens. Kunst og kultur. 98: 248-249.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Michelangelo Pistolettos Venere degli stracci. Kunst og kultur. årg. 98: 84-93.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The Barletta colossus revisited: The methodological challenges of an enigmatic statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 28: 55-72.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Glimt af Thessalonikis guldmosaikker. Klassisk Forum. 2. 38-52.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Arkæologisk sommermode 2014. Klassisk Forum. 1. 32-42.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki. Musiva et sectilia. International Journal for the Study of Ancient Pavements and Wall Revetments. 8, 2011: 63-92.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Mosaik og mode. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 3-4. 70-75.
  • Kiilerich, Bente. 2013. The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention. Arte medievale. IV. serie, II,: 9-28.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Trompe-l'oeil i antik kunst. Klassisk Forum. 2.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Realisme og fiktion i senantikke portrætter. Klassisk Forum. 1. 41-57.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Vénus de Milo - brug, misbrug og genbrug. Klassisk Forum. 2. 42-52.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Bokanmeldelse: M. Prusac, From Face to Face. Recarving of Sculpture and Late Antique Portrait Art, leiden 2011. Klassisk Forum. 1. 77-80.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Jeans - Made in Italy. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 5. årgang: 174-179.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Symmachus, Boethius and the Consecratio ivory diptych. Antiquité tardive. 20: 205-215. doi: 10.1484/J.AT.1.103104
  • Kiilerich, Bente. 2011. Private portraits in late antiquity: observing the subject. Journal of Roman Archaeology. 359-370.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Centcelles - et gådefuldt senantikt monument ved Tarragona. Klassisk Forum. 2. 64-78.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Visual and functional aspects of inscriptions in early church floors. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 24: 45-63.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Alexander den Store som moderne ikon. Klassisk Forum. 1. 35-44.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale. Arte medievale. VII, 2: 9-24.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Teatret i Carthago Nova - en restaureringshistorie. Klassisk Forum. 1. 30-42.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Romerske spolier i San Giusto, Trieste. Klassisk Forum. 2. 99-106.
  • Kiilerich, Bente. 2010. The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin, Syria. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 22: 87-107.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 3-4. 85-99.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Fra kejser til McQueen. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 4. 62-67.
  • Kiilerich, Bente. 2009. What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity. Arte medievale. VI:2007: 9-20.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Antik mode i langobardisk regi. Klassisk Forum. 1. 38-51.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Platon og billedernes bedrag. Klassisk Forum. 2. 41-52.
  • Kiilerich, Bente. 2008. Parthenon tempel, kirke, moske, monument. Klassisk Forum. 1. 38-49.
  • Kiilerich, Bente. 2008. Picturing Ideal Beauty: the Saints in the Rotunda at Thessaloniki. Antiquité tardive. 15: 2007: 321-336. doi: 10.1484/J.AT.2.303126
  • Kiilerich, Bente. 2007. From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 20: 241-265.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Det klassiske og reklamen. Klassisk Forum. 1. 37-44.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind. Klassisk Forum. 2. 34-51.
  • Kiilerich, Bente. 2006. From Greek Original to Modern Pastiche: The Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 20: 243-267.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens. Arte medievale. 05: 95-114.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Likeness and Icon: The Imperial Couples in Hagia Sophia. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XVIII: 175-203.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former. Klassisk Forum. 2. 46-57.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004. Speculum. 80: 1318-1320.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Rezension von: L.M. Stirling, The Learned Collector. Mythological Statuettes and Classical Taste in Late Antique Gaul, Ann Arbor 2005. Sehepunkte. 5. 3 pages. doi: www.sehepunkte.historicum.net/
  • Kiilerich, Bente. 2005. Chiragan - en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse. Klassisk Forum. 1. 37-51.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. Årg. 87, nr 1. 26-42 : ill..
  • Kiilerich, Bente. 2004. Praxiteles' Hermes i Olympia fra rekonstruktion til dekonstruktion. Klassisk Forum. Nr 1. 77-86 : ill..
  • Kiilerich, Bente. 2004. Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople: Some Problems. Transactions. 13: 11-26.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2004. Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. 87: 26-42.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2004. N.Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds., Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000. The Classical bulletin. 79 - 2003: 290-295.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Byzantinsk kunst til salg - Kypern og Nikaea. Kirke og kultur. 108: 329-337.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. De hellige tre konger i Petra. Kirke og kultur. 108: 299-314.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Word and image in ancient Greece (N. Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds.). The Classical bulletin. 79: 290-295.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation. Klassisk Forum. 2. 83-87.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Savedoff, Frames, and Parergonality. Journal of Aesthetics and Art Criticism. 59: 320-323.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioscurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery? Symbolae Osloenses. 76: 169-190.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg. Kunst og kultur. 84: 203-214.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Ducks, Dolphins, and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega (Palencia). Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XV: 245-267.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 105: 117-127.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bulletin - Bysantinska Sällskapet. 18: 5-15.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 105: 99-100.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 105: 117-127.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bysantinska Sälskapet. Bulletin. 18: 5-15.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 105: 99-100.
  • Kiilerich, Bente. 1999. Junius Bassus sarkofagen: et kristent manifest for en romersk senator. Kirke og kultur. 104: 33-44.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1999. The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously? Symbolae Osloenses. 74: 92-96.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1997. The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise. Acta Archaeologica. 68: 139-151.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1994. Heidegger, Schapiro, Derrida og van Goghs udtrådte støvler. Kunst og kultur. 77: 228-233.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 1994. Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues. Istanbuler Mitteilungen. 44: 307-316.
  • Kiilerich, Bente. 1993. Alexander den Store i senantikken. Klassisk Forum. 1. 57-61.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. Sculpture in the Round in the Early Byzantine Period: Constantinople and the East. Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium (Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions, Vol. 4). 4: 85-97.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. The Public Image of Alexander the Great. Alexander the Great. reality and Myth (Analecta Romana Instituti Danici, suppl. XX). Suppl. XX: 85-92.
  • Kiilerich, Bente. 1992. Aphrodisias og den senantikke Idealplastik. Klassisk Forum. 1. 78-84.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1992. "Individualized Types" and "Typified Individuals" in Theodosian Portraiture. Acta Hyperborea. 4: 237-248.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1991. A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych. Jahrbuch für Antike und Christentum. 34: 116-128.
  • Kiilerich, Bente. 1990. Den sensationelle senantikke 'Sevso' sølvskat. Klassisk Forum. 1. 37-41.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1990. A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson? Istanbuler Mitteilungen. 40: 201-206.
  • Kiilerich, Bente Knold; Torp, Hjalmar. 1990. A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date. Arte medievale. II Serie, Anno I: 99-115.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1989. The Olive-Tree Pediment and the Daughters of Kekrops. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. ser.alt. 7: 1-21.
  • Kiilerich, Bente Knold; Torp, Hjalmar. 1989. Hic est: hic Stilicho. The Date and Interpretation of a Notable Diptych. Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts. 104: 319-371.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Bluebeard - a Snake-tailed Geryon? Opuscula Atheniensia : Annual of the Swedish Institute at Athens. 17: 123-136.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Physiognomics and the Iconography of Alexander the Great. Symbolae Osloenses. 63: 51-66.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. The Athenian Acropolis: The Position of Lions and Leopards. Acta Archaeologica. 59: 229-234.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Graeco-Roman Influence on Gandhãra Sculpture. Acta Hyperborea. 1: 140-150.
Reports and theses
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Ara Pacis Augustae. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 12 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Parthenon skulpturen. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Universitetet i Bergen. 15 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Romersk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Romersk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Ara Pacis Augustae. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 12 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 pages.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Parthenon skulpturen. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Universitetet i Bergen. 15 pages.
Book sections
  • Kiilerich, Bente. 2017. Box: Ivory (Maskell Casket). leksikalsk innførsel, pages vol. I, 211-212. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Ivory Diptychs: Religious (Christian). leksikalsk innførsel, pages vol. I, 426-427. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Colour, Light and Luminosity in the Rotunda Mosaics. kapittel, pages 48-61. In:
    • Eastmond, Antony; Hatzaki, Myrto; Kiilerich, Bente. 2017. The Mosaics of Thessaloniki Revisited. Papers from the 2014 Symposium at the Courtauld Institute of Art. Ekdoseis Kapon, Athen. 160 pages. ISBN: 978-618-5209-22-3.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Diptych Carrand. leksikalsk innførsel, pages vol. I, 427. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Ascension Panel. leksikalsk innførsel, pages vol. I,129-130. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Mariamin mosaic. leksikalsk innførsel, pages vol. II, 107-107. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Sculpture: Wood (Reliefs on Doors). leksikalsk innførsel, pages vol. II, 488-489. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Women at the Tomb. leksikalsk innførsel, pages vol. II, 706-707. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Reliquary: Silver. leksikalsk innførsel, pages vol. II, 409-412. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Maximian of Ravenna: Ivory Throne. leksikalsk innførsel, pages vol. II, 124-125. In:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 pages. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Subtlety and simulation in late antique opus sectile. artikkel, pages 41-59. In:
    • Andreuccetti, Paola. 2016. Il colore nel medioevo. Arte, simbolo, tecnica. 316 pages. ISBN: 9788865250846.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics. artikkel, pages 325-332. In:
    • Arbeiter, Achim; Korol, Dieter. 2015. Die Kuppelbau von Centcelles. Wasmuth. 520 pages. ISBN: 978-3-8030-0242-6.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Attire and Personal Appearance in Byzantium. artikkel, pages 439-451 + 506-511. In:
    • Sakel, Dean. 2014. Byzantine Culture. Papers from the Conference 'Byzantine Days of Istanbul', 21-23 May 2010. 540 pages. ISBN: 978-975-16-2938-8.
  • Kiilerich, Bente. 2014. The Opus Sectile at Porta Marina and the Aesthetics of Interior Decoration. artikkel, pages 169-187. In:
    • Jacobs, Ine. 2014. Production and Prosperity in the Theodosian Period. Peeters Publishers. 397 pages. ISBN: 978-90-429-3012-4.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Defacement and replacement as political strategies in ancient ruler images. Chapter 4, pages 57-73. In:
    • Kolrud, Kristine; Prusac, Marina. 2014. Iconoclasm from antiquity to modernity, http://www.ashgate.com/isbn/9781409470335. Ashgate. 231 pages. ISBN: 978-1-4094-7033-5.
  • Kiilerich, Bente. 2013. From Temple to Church: the Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis. article/chapter, pages 187-214. In:
    • Nordeide, Sæbjørg Walaker; Brink, Stefan. 2013. Sacred Sites and Holy Places: Exploring the Sacralization of Landscape through Space and Time. Brepols. 271 pages. ISBN: 9782503541006.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine. artikkel, pages 95-103. In:
    • Blondeau, Chrystèle. 2013. Ars auro gemmisque prior. Mélanges en hommage à Jean-Pierre Caillet. Brepols. 535 pages. ISBN: 978-953-6002-68-9.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art. -, pages 169-183. In:
    • Searby, Denis Michael; Witakowska, Ewa Balicka; Heldt, Johan. 2012. Doron Rodopoikilon: Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist. Uppsala universitet. 239 pages. ISBN: 9789155481070.
  • Kiilerich, Bente. 2010. The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale. artikkel, pages 93-102, 359-362. In:
    • Pace, Valentino. 2010. L'VIII secolo: un secolo inquieto. 550 pages. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Gamle statuer i nye værker. kapitel, pages 240-250. In:
    • Skoie, Mathilde; Vestrheim, Gjert. 2009. Antikken i ettertiden. Universitetsforlaget. 339 pages. ISBN: 978-82-15-01482-1.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Self-Portraiture in Contemporary Italian Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani. artikkel, pages 605-612. In:
    • Calzona, Arturo. 2007. Immagine e Ideologia. Studi in onore di A.C. Quintavalle. Electa. ISBN: 978-88-370-5718-3.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Aesthetics of Marble and Coloured Stone. vol.II, VII.1, pages 238-239. In:
    • Jeffreys, Elizabeth. 2006. Proceedings of the 21st International Congress of Byzantine Studies, vols. I-III. Ashgate. 800 pages. ISBN: 0-7546-5740-X.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Antiquus et modernus: Spolia in Medieval Art - Western, Byzantine and Islamic. artikkel, pages 135-145. In:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2006. Medioevo: il tempo degli antichi. Electa. 650 pages. ISBN: 88-370-4436-4.
  • Kiilerich, Bente. 2006. The Satyr Portraits in Aeschylus' "Theoroi": Spitting Images or Art History in a Different Key? vitenskapelig artikkel, pages 61-72. In:
    • Costabile, Felice. 2006. Polis II 2006/2. Studi interdisciplinari sul mondo antico. 368 pages. ISBN: 88-8265-415-X.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti. artikkel, pages 28-36. In:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2005. Medioevo: Immagine e ideologie. Electa. 600 pages. ISBN: 8837036272.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. What's in a name? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art. artikkel, pages xxx-xxx. In:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2003. Medioevo: immagine e racconto.
  • Kiilerich, Bente. 2002. The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art. artikkel, pages 137-144. In:
    • Koch, Guntram. 2002. Frühchristliche Sarkophage (Sarkophag-Studien Bd. 2). Verlag Philipp von Zabern. 400 pages. ISBN: 3-8053-2880-X.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2002. The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul (Tunisia) and perennial Hellenism. 211-220. In:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2002. Medioevo: i modelli. ISBN: 88-435-8359-X.
  • Kiilerich, Bente. 2000. Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. artikkel, kapittel, pages 273-280. In:
    • Almagro-Gorbea, Martín. 2000. El disco di Teodosio. 344 pages. ISBN: 84-89512-60-4.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. 273-281. In:
    • [Mangler etternavn], [Mangler fornavn]. 2000. El disco de Teodosio. ISBN: 84-89512-60-4.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1998. The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an Early Byzantine Seasons Mosaic from Syria. 22-36. In:
    • Piltz, Elisabeth; Åström, Paul. 1998. KAIROS. Studies in Art History and Literature in Honour of Professor Gunilla Åkerström-Hougen. ISBN: 91-7081-180-6.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1996. Continuity and Change in Ruler Imagery: the Eternal Victor 400-800 AD. 95-110. In:
    • Ellegård, A. 1996. Rome and the North.

More information in national current research information system (CRIStin)

  

Publications                               Bente Kiilerich

                                             

 

1. Det Gamle Athena-tempel på Akropolis samt øvrig tempelarkitektur og arkitektonisk skulptur i Attika fra ca. 600 til 480 f.Kr. (unpubl. mag.art. dissertation) Copenhagen University 1985, (168 pp) 

 

2.  “Skulptursamlinger: Før, nu og i fremtiden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 6/7, februar 1987, 20-24.

 

3.  “Physiognomics and the Iconography of Alexander”, Symbolae Osloenses 63, Oslo 1988, 51-66.

 

4. “Bluebeard - a Snake-Tailed Geryon?”, Opuscula Atheniensia 17, Athens/Stockholm 1988, 123-136.

 

5.  “Graeco-Roman Influence in Gandhara Sculpture”, Acta Hyperborea 1, Copenhagen 1988, 140-150.

 

6.  “The Athenian Acropolis: The Position of  Lions and Leopards”, Acta Archaeologica 59, Copenhagen 1988 (1989) 229-234.

 

7.  “Mosaikkene i St.-Georg rotunden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 11, oktober 1988, 10-16.

 

8.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal 1989 (368 pp).

 

9.  “Hic est: hic Stilicho: the Date and Interpretation of a Notable Diptych”, Jahrbuch des deutschen archäologischen Instituts 104, Berlin 1989, 319-371. Co-author: Hjalmar Torp.

 

10. “The Olive-tree Pediment and the Daughters of Kekrops”, Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia ser. altera 7, Rome 1989, 1-21.

 

11. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Antikkens venner 5, februar 1989, 9-10.

 

12. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser no. 12,  februar 1989, 9-10.

 

13. “A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date”, Arte medievale II Ser., anno IV, I, Rome 1990, 99-115. Co-author: Hjalmar Torp.

 

14. “A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson?”, Istanbuler Mitteilungen 40, 1990, Istanbul/Tübingen, 201-206.

 

15. “Den sensationelle senantikke ‘Sevso’ sølvskat”, Klassisk Forum 1990:1, 37-41.

 

16.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 2.ed. 1991.

 

17. “A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych”, Jahrbuch für Antike und Christentum 34, Bonn 1991, 115-128.

 

18. “ ‘Individualized Types’ and ‘Typified Individuals’ in Theodosian Portraiture”, Acta Hyperborea 4, Copenhagen 1992, 237-248.

 

19.  “Förandringar i Konstantinopel och östra Medelhavsområdet under senantikken och den tidiga medeltiden”, KAF-meddelelser 21, oktober 1992, 12-14.

 

20.  “Aphrodisias og den senantikke idealplastik”, Klassisk Forum 1992:1, 78-83.

 

21. Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts. Studies in the so-called Theodosian Renaissance, Odense University Press 1993, (385 pp) (doctor philosophiae thesis, Copenhagen University)

 

22. “ The Public Image of Alexander the Great”, in: Alexander the Great. Reality and Myth. Analecta Inst. Dan. Rom., suppl. 20, Rome 1993, 85-92.

 

23.  “Sculpture in the round in the early Byzantine Period - Constantinople and the East”, in: L. Rydén, J.O. Rosenqvist eds.,  Aspects of Late Antiquity and early Byzantium, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 1993, 85-97.

 

24. “Alexander den store i senantikken”, Klassisk Forum 1993:1, 57-61.

                                                                                                                     

25.  “Blandt guder og herskere i Østen”, review of H. E. Mathisen, Sculpture in the Parthian Empire I-II, Aarhus 1993, Politiken 14. marts 1993, 2. sektion s. 4.

 

26.  “Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues”, Istanbuler Mitteilungen 44, Istanbul 1994, 307-316; Co-author Hjalmar. Torp.

 

27.  “Heidegger, Derrida, Schapiro og Van Goghs udtrådte støvler”, Kunst og Kultur 4, Oslo 1994, 228-233.

 

28. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 3.ed. 1995.

 

29. “Continuity and Change in Ruler Imagery c. 400 - c. 875 A.D.: The Eternal Victor”, in: Rome and the North, A. Ellegård, ed., Jonsered 1996, 95-110.

 

30. Catalogue entries nos. 5, 7, 10, 43 in: J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzantium. Late antique and Byzantine art in Scandinavian Collections, Copenhagen 1996.

 

31. Katalog tekster nrs. 5, 7, 10, 43 i J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzans. Senantik og byzantinsk kunst i nordiske samlinger, Copenhagen 1996.

 

32. “Reflections on the enigmatic ‘Lady of Carthage’ mosaic”, XIX international congress of Byzantine Studies, Copenhagen 18-24 August 1996, vol. II, 5111 (abstract).

 

33. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal, 4. ed. 1997.

 

34. “The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise”, Acta Archaeologica 68, Copenhagen 1997, 139-151.

 

35. Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie  (Cappelens Kunstfaglige bibl.), Oslo 1998, co-author: Hjalmar Torp (372 pp)

 

36. The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology, (ActaIRN, ser.alt. 2, vol. X), Rome 1998 (194 pp)

 

37. “The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an early Byzantine Seasons Mosaic from Syria”, in: Kairos. Studies in Honour of G. Åkerström-Hougen, E. Piltz, ed., Jonsered 1998, 22-36.

 

38. “The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously?”, Symbolae Osloenses 74, 1999, 92-96.

 

39. “Junius Bassus sarkofagen: Et kristent manifest for en romersk senator”, Kirke og Kultur 104, no.1: 1999, Oslo 33-44.

 

40. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 5. ed. 2000.

 

41. “Representing an Emperor: Style and Meaning in the Missorium of Theodosius I”, El Disco de Teodosio, M. Almagro-Gorbea e.a., eds., Real accademia Madrid 2000, 273-280.

 

42. “Konstantinopel - Nea Roma: Fra storhet til fall og forfall”, Kirke og Kultur, no.2, 2000, 99-100.

 

43. “ ‘Salomon, jeg har overgået dig’. Anicia Julianas kirkeprojekter i Konstantinopel”, Kirke og Kultur, no. 2, 2000, 117-127

 

44. “Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et billede?”, Bysantinska sällskapet, Bulletin 18, Uppsala 2000, 5-15.

 

45. “Ara Pacis Augustae”, http://kunst.uib.no  (2000)

 

46. “Parthenon skulpturen”, http://kunst.uib.no  (2000)

 

47. “Græsk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 

48. “Romersk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 

49. “The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioskurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery”, Symbolae Osloenses 76, 2001, 169-190.

 

50. “Savedoff, Frames and Parergonality”, Journal of Aesthetics and Art Criticism 59, no. 3. Summer 2001, 320-323.

 

51. “Ducks, Dolphins and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega”,  ActaAArtHist, XV, n.s. 1, Rome 2001, 245-267.

 

52. “Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg”, Kunst og Kultur 84: 4, Oslo 2001, 203-214.

 

53. “The Martyr Portraits in the Rotunda of St. George, Thessaloniki”, XXe congrès international des études byzantines, Paris 19-25 August 2001, vol. III, 306 (abstract).

 

54. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, København: Gyldendal; 6. ed. 2002.

 

55. “The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art”, in: Frühchristliche Sarkophage, G. Koch, ed., Sarkophag-Studien II, Mainz 2002, 137-144.

 

56. “The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul and ‘perennial Hellenism’ ”, Medioevo: i modelli, A.C. Quintavalle, ed., Milan 2002, 211-220.

 

57. “The Public Image of Alexander the Great” (abridged version of 1993, reprinted for Ohio State University selected texts for a history curriculum, online - 2002).

 

58. “Byzantinsk kunst for salg - Kypern og Nikaea”, Kirke og Kultur, 2003: 4, 329-337.

 

59. “De hellige tre konger i Petra”, Kirke og Kultur, 2003:4, 299-314.

 

60. “Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation”, Klassisk Forum 2003: 2, 83-87.

 

61. “A che cosa serve un nome? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art”, in: Medioevo: Immagine e racconto, A.C. Quintavalle ed., Milano 2003, 87-95.

 

62. “Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl”, Kunst og Kultur, Oslo 87:1, 2004, 26-42.

 

63. “Fra græsk original til samtidskunst”, Antikkens grenser, ANTG 101 (kompendium), University of Bergen, Spring 2004 (15 pp).

 

64. “Praxiteles’ Hermes - fra rekonstruktion til dekonstruktion”, Klassisk Forum 2004:1, 77-86.

 

65.  Review of:  N. Keith Rutter and B.A. Sparkes, Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000, The Classical Bulletin 79, Wauconda USA, 2003, 200-205.

 

66. “Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople - some Problems”, J.R. Rosenqvist ed., Interaction and Isolation in Late Byzantine Culture, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 13, 2004, 11-26.

                                                                          

67. “Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen”, http://kunst.uib.no/200  (2004)

 

68. “Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen”, http://kunst.uib.no/200 (2004)

 

69. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, 7. ed. 2005.

 

70. “Chiragan: en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse”, Klassisk Forum 2005:1, 37-50.

 

71. “Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti”, in A.C. Quintavalle, ed., Medioevo: Immagini e ideologie, Milano 2005, 28-36.

 

72. “Likeness and Icon: the Imperial Couples in Hagia Sophia”, ActaArchaeol ArtHist XVIII, N.S. 4, Rome 2005, 175-203.

 

73. Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004, Speculum 80, no. 4, October 2005, 1318-1320.

 

74. Review of L.M. Stirling, The Learned Collector, sehepunkte 5 (2005), no. 11 [15.11.2005] http://www.sehepunkte.historicum.net/2005/11/8164.html

 

75. “Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former”, Klassisk Forum 2005: 2, 46-57.

 

76. “What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity”, http://www.colbud.hu/mult_ant/Getty-Workshops/universalabstracts/Kiileri...

 

77. “The Aesthetics of Marble and Coloured Stone”, XXI international Congress of Byzantine Studies, London 2006, Vol. II. Abstracts of Panel Papers, 238-239.

 

78. “Antiquus et modernus: Spolia in Medieval art -Western, Byzantine and Islamic”, A.C. Quintavalle, ed.,  Medioevo: i tempi degli antichi, Milan 2006, 135-145.

 

79. “Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens”, Arte Medievale, n.s. 4, Rome 2005, vol. 2., [2006] 95-114.

 

80. “The Satyr Portraits in Aeschylus’ Theoroi: Spitting Images or Art History in a Different Key?”, Polis. Studi interdisciplinari sul mondo antico II, Reggio di Calabria 2006, 61-72.

 

81. “Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind”, Klassisk Forum 2006:2, 34-51.

 

82. “Defacement and Replacement as Political Strategies in Ancient Ruler Images”, NORDIK 2006, http://nordik.uib.no/portal/papers.html

 

83. “From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art”,  ActaArchaeolArtHist XX, n.s. 6, Rome 2007, 241-265.

 

84. “Det klassiske og reklamen”, Klassisk Forum 2007:1, 37-44.

 

85. “Self-Portraiture in Contemporary Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani”, Festschrift A.C. Quintavalle, A. Calzona, e.a., eds. 2007, 605-612.

 

86. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, København 2007, 8. ed.

 

87. “Picturing Ideal Beauty: The Saints in the Rotunda at Thessaloniki”, Antiquité tardive 15, 2007 [2008], 321-336.  

 

88. “Parthenon: tempel, kirke, moske, monument”, Klassisk Forum 2008:1, 38-49.

 

89. “Antik mode i langobardisk regi”, Klassisk Forum 2009:1, 38-51.

 

90. “Platon og billedernes bedrag”, Klassisk Forum 2009:2, 41-52.

 

91. “Art and Taste in Late Antiquity”, Arte Medievale 2007:2  [2009], 9-20.

 

92. “Gamle statuer i nye værker” in M. Skoie & G. Vestrheim, eds., Antikken i ettertiden, Oslo: Universitetsforlaget 2009, 240-250.

 

93. “The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale”, in V. Pace, ed., L’VIII secolo: un secolo inquieto, Cividale del Friuli 2010, 93-102.

 

94.  “Teatret i Carthago Nova – en restaureringshistorie”, Klassisk Forum 2010:1, 30-42.

 

95.  “Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid”, Din- tidsskrift for religion og kultur, 2010 3/4, 85-99.

 

96. “The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin”, ActaArchaeolArtHist XXII, 2010, 87- 107.

 

97. “Romerske spolier i San Giusto, Trieste”, Klassisk Forum 2010:2, 99-106.

 

98. “Fra kejser til McQueen”, Personae. Tidsskrift for klær, kropp og kultur, 2010: 4, 62-67.

 

99. “Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale”, Arte Medievale 2008:2 [2011], 9-24.

 

100. “Private Portraits in Late Antiquity: Observing the Subject”, in F. d’Andria, ed., Roman Sculpture in Asia Minor, Journal of Roman Archaeology, suppl. S80, 2011, 359-370.

 

101. “Alexander den Store som moderne ikon”, Klassisk Forum 2011:1, 35-44.

 

102. “Visual and Functional Aspects of Inscriptions in early Church Floors”, ActaArchaeolArtHist XXIV, 2011, 45-63.

 

103. “Centcelles – et gådefuldt monument ved Tarragona”, Klassisk Forum 2011:2, 64-78.

 

104. “Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art”, Doron Rhodopoikilon. Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist, Uppsala 2012, 169-186.

 

105. “Anmeldelse af M. Prusac, From Face to Face”, Klassisk Forum 2012:1, 77-80.

 

106. “Jeans – Made in Italy”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2012, 174-179.

 

107. “Venus de Milo – brug, misbrug og genbrug”, Klassisk Forum 2012:2, 42-52.

 

108. “Boethius, Symmachus and the Consecratio Ivory Diptych”, Antiquité Tardive 20, 2012, 205-215.

 

109. “The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention”, Arte Medievale, 2012, [2013], 9-28.

 

110. “Realisme og fiktion i senantikke portrætter”, Klassisk Forum 2013:1, 41-57.

 

111. “From Temple to Church: The Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis”, in S. Brink - S. W. Nordeide, eds., Sacred Sites and Holy Places (Studies in the early Middle Ages - SEM 11) Turnhout: Brepols, 2013, 187-214.

 

 

In print/accepted for publication/submitted/commissioned

 

112.  “Personal Attire and Appearance in Byzantium”, Acts from Byzantine Culture Conference Istanbul May 2010, ed. D. Sakel, Istanbul 2013.

 

113. “Mosaik og mode – glimt fra Dolce & Gabbana’s host/vinter kollektion 2013/2014”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2013.

 

114. “Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine”, in Melanges Jean-Pierre Caillet (Hortus Artium Mediaevalium).

 

115. “Defacement and Replacement in Ancient and Byzantine Ruler Images”, K. Kolrud & M. Prusac Lindhagen, eds., Iconoclasm from Antiquity to Modernity, Farnham: Ashgate, 2014.

 

116. “The Opus Sectile from Porta Marina at Ostia and the Aesthetics of Interior Decoration”, I. Jakobs, eds. Production and Prosperity in the Theodosian Age, (Interdisciplinary Studies in Ancient Culture and Religion), Leuven: Peeters.

 

117. “The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics”, in A. Arbeiter & D. Korol, D. Marzoli eds., Tagungsband Centcelles, Iberia archaeologica

 

118. “Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki”, Musiva et sectilia 8.

 

119. “Ascension Panel”; “Box: Ivory (Maskell Casket)”; “Carrand Diptych”; “Diptych: Ivory Diptychs: Religious (Christian)”; “Maximian of Ravenna: Ivory Throne”; “Mosaic of Musicians, Mariamin (Syria)”; “Reliquary Silver”; “Sculpture: Wood (Reliefs on Doors)”; “Women at the Tomb”, Encyclopedia of early Christian Art and Archaeology (EECAA), ed. C. Noll & P. Corby Finney.

 

120. “Spolia”, in O. Brandt, L. Rutgers and J. Magness, eds., Cambridge Encyclopedia of the Archaeology of Late Antiquity, (CEALA) (2015).

 

121.  Etude typologiques des portraits de martyr in H. Torp, La Rotonde palatiale à Thessalonique

 

122. “Riegl’s Concept of Late Roman Art: Judging the Evidence”, Proceedings of History of Classical Archaeology in the Nineteenth Century, Conference, Swedish Institute, Rome, 4-6 April 2013.

 

123. “Abstraction in Late Antique Art”, proceedings of Abstraction and Symbolism in Late Antiquity, Conference, Swedish Institute Istanbul, 9-10 May 2013.

 

124. “The State of Early Christian Iconography in the Twenty-first Century”, Studies in Iconography 34/35, 2014.

 

                                             

 

 

mag.art. classical archaeology, Copenhagen University 1985

dr.phil. art history, Copenhagen University 1993

professor of art history 1995-

elected foreign member of the Norwegian Academy of Science and Letters 1998