Senter for ernæring

Nyhetsarkiv for Senter for ernæring

En større oversiktsstudie gjennomført ved UiB viser at å bytte ut omtrent halvparten av animalske proteinkilder med vegetariske, gir mindre risiko for hjerte og karsykdommer og diabetes type 2.
En undersøkelse gjennomført ved UiB viser at inntak av drikke søtet med sukker, gir høyere risiko for høyt blodtrykk.
Hva gjør mikroplast med kroppen vår? Forskere ved UiB foret rotter med mikroplast i en periode over fem uker for å finne svar. Funnene kan være godt nytt.
Cathrine Horn Sommersten og Simon Nitter Dankel ved Senter for ernæring har bidratt i en sak i Bergens Tidende 2. oktober 2022 som belyser deltakerperspektivet i CARBFUNC-studien.
Fem ernæringseksperter fra Senter for ernæring vurderte 14 ulike typer melk - både plantebasert melk og kumelk - for Bergens Tidende 13. september 2022.
Fem ernæringseksperter fra Senter for ernæring testet 14 ulike frokostblandinger for Bergens Tidende 25. august 2022.
Under Undervisningsdagen for Klinisk institutt 1 (K1) og Klinisk institutt 2 (K2) 18. mai ble Seksjon for ernæring tildelt Undervisningsprisen ved K1.
Professor og leder ved Senter for ernæring, Gülen Arslan Lied, har uttalt seg til forskning.no om en studie om tarmbakterier og Covid-19.
Nå har en ny studie undersøkt nivået av vitamin D hos koronapasienter, og funnene er tydelige.
Med økonomisk drahjelp fra Forskningsrådet vil det nå for første gang bli etablert en ernæringsrettet forskerskole for doktorgradsstipendiater ved UiB.
Irriterer du deg over de ekstra kosekiloene du la på deg i jula, eller har du som nyttårsforsett å legge om til en ny og sunn livsstil? To av våre ernæringseksperter har noen gode råd til deg.
- God mat, mer tid og mer personell i sykehjemmene er åpenbart nødvendig for bedre ernæringsomsorg. Samtidig trengs kunnskap om hvordan sykdom og behandling av sykdom kan føre til dårlig matlyst, redusert sultfølelse, endret næringsbehov og fordøyelse, sier førsteamanuensis Aslaug Drotningsvik fra Senter for ernæring m.fl. i en kronikk i Dagens medisin 5. oktober 2021.
- Ernæringspraksisen på sykehus har blitt bedre, men det gjenstår fremdeles et mulighetsrom for forebygging av både underernæring og postoperative komplikasjoner, sier Eli Skeie i en artikkel i Dagens Medisin 29. september 2021.
Hvor sunne er egentlig mellombarer? Fire ernæringseksperter fra Senter fra ernæring, Åslaug Oddsdatter Matre, Helene Dahl, Vegard Lysne og Anthea Van Parys, testet mellombarer for Bergens Tidende 28. september 2021.
Professor og leder ved Senter for ernæring, Gülen Arslan Lied, har skrevet et debattinnlegg om cøliaki i BA 2. september 2021.
Stipendiat Tonje Eiane Aarsland ønsket å gjøre noe med at særlig unge kvinner får i seg for lite jod. Resultatet ble en kokebok. På veien fikk hun selv noen nye erfaringer.
Førsteamanuensis ved Senter for ernæring, Hanne-Rosendahl Riise, gir tips til hvordan man velger det sunneste brødet i Bergens Tidende 6. april 2021.
Stipendiat Helene Dahl ved Senter for ernæring har vurdert vegetarburgere hos Max, McDonald’s og Burger King i Nettavisen 2. april 2021.

Sider