Algoritmer
Veien mot VM

Trener med verdenseliten i programmering

For første gang på ti år har et norsk universitet klart å kvalifisere seg til finalen i verdens største programmeringskonkurranse ACM-ICPC. For å forberede seg best mulig, ble laget med studenter fra UiB derfor sendt til treningsleir i Moskva for å lære av de største forhåndsfavorittene.

Garbage Collectors offisielt foto.
Garbage Collectors. Fra venstre: Olav Røthe Bakken, Davide Pallotti, Jan Soukup
Moscow Pre-Finals Workshop ACM ICPC 2018

Laget Garbage Collectors fra UiB tok i høst 4. plass og gullmedalje i den regionale finalen i programmering for Nordvest-Europa, og kvalifiserte seg dermed til verdensfinalen. Laget, som består av studentene Davide Pallotti, Jan Soukup og Olav Røthe Bakken, har dermed mye å leve opp til når finalen går av stabelen i Beijing 19. April i år. Da er det greit å kunne trene sammen intensivt på forhånd.

- Det var en flott mulighet til å løse problemer sammen, og forbedre samarbeidet vårt. Vi hadde tilsammen 7 konkurranser på 5 timer hver, i samme format som verdensfinalen, forteller Jan. Laget fikk både repetere teknikker de kunne fra før, men måtte også lære mye nytt for å holde tritt. - Noen av konkurransene var veldig vanskelige for oss, siden de "lette" problemene krevde bruk av teknikker vi ikke kunne på forhånd.

Det var altså ingen dans på roser for det norske håpet under oppvarmingene i Moskva. Men så var også nivået på konkurransene laget for å utforde storfavorittene fra blant annet St. Petersburg ITMO, University of Warsaw, St. Petersburg State University og Moscow State University, som kom på henholdsvis 1., 2., 4., og 5. plass i fjorårets finale.

- Vi gjorde det ganske greit i noen av konkurransene, men skikkelig dårlig i andre, forteller lagets tastaturfører Davide. Jan utdyper: - Dessverre var noen av konkurransene tydelig laget for C++, og straffet oss som brukte Java veldig hardt. Men under selve verdensfinalen vil alle problemene heldigvis være godt testet mot Java, så vil ikke møte det samme problemet der. Uansett er disse russiske lagene helt sinnsykt gode.

Laget fikk også tid til å utforske Moskva, og besøkte blant annet Kremlin, Kristuskirken, Den røde plass, og tok heisen til taket av den høyeste bygningen i Europa, Mercury City Tower.