Hjem

Forskergruppen Digital kultur

Nyhetsarkiv for Forskergruppen Digital kultur

Digital kultur, arkeologi, filosofi og vitenskapsteori vil få nye internasjonale forskere til sine fagmiljø, finansiert av EU. Fagmiljøene ved Det humanistiske fakultet har fått fem av sju nye stipender til UiB i den rekordstore tildelingen fra Marie Curie-programmet.
Et samarbeid mellom norske og franske forskere på kritiske tekstutgaver har resultert i en antologi om temaet, redigert av Daniel Apollon og to franske kollegaer.
Professor Jill Walker Rettberg har fått ERC-midler til estetisk og humanistisk forskning på hverdagslig maskinsyn. Prosjektet starter opp i august 2018 og løper i fem år.
– Jeg ville at utvekslingen skulle gi noe til hele familien, ikke bare til meg, forteller Zamora, som har tatt med mann og to barn på 10 og 12 fra New Jersey til Bergen for å undervise et år på UiB.
UiB får tre av fem av landets Consolidator Grants frå det europeiske forskingsrådet (ERC).
Professor Jill Walker Rettberg studies how humans use technology and what it means to us as a culture.
I november og desember kan besøkende på Universitetsbibliotekets avdeling for humaniora nye elektronisk litteratur og digital kunst skapt av Jason Nelson, digital kulturs Fulbright for 2016/17, og hans partner, Alinta Krauth.
Prisen for den beste elektroniske litteraturen i 2016 gikk til Scott Rettberg og samarbeidspartneres VR-fortelling om tortur.
Hun er datanerd og litteraturviter og forsker på hvordan vi forteller historier på nettet.
Første semesteret på master i digital kultur skriver man prosjektbeskrivelse av masteroppgaven, og det er alltid en spennende prosess. Her er kullet som begynte høsten 2013 sine oppgavetemaer!
Fagområdet har gått gjennom flere faser og hamskifter i løpet av de 25 årene det har eksistert ved Universitetet i Bergen.
Dikt med bokstaver som danser rundt på veggen, generativ video, Twitter-poesi. Her er video fra performancekvelden til en konferanse holdt ved UiB denne uken.
Gjennom blogging kan du få økt tillitt til din egen stemme og dine egne idéer, du får skrivetrening og du deltar i nettverk av andre som lærer og forsker på temaet du skriver om. Men hvordan hjelpe studenter å bruke blogger så de opplever de samme fordelene?
Myriam Danièle Coco er en av forskergruppen digital kulturs medlemmer, hun disputerte fredag 27. mars 2009 for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Jeux de rôles virtuels et dévoilement des représentations. Une étude didactique dans une perspective innovatrice des pratiques dans l’enseignement du français langue étrangère.”