Forskningsgruppa for medie-, ikt- og kulturpolitikk

Interessert i hvilken rolle såkalte sosiale medier spiller under politiske opprør? Eller hvordan disse og andre medier brukes til ulike formål knyttet til kulturelt og politisk medborgerskap i Danmark? Forskningsgruppa for medie- ikt- og kulturpolitikk inviterer til halvdagsseminar med nytt fra forskningsfronten i våre naboland!

Program:

10:15-11:00 Christian Christensen: Social Media and the Ephemeral Citizen

11:30-12:30 Jakob Linaa Jensen: Offentlighedens nye grænseflader – medialisering og demokratisk medborgerskab

Om innleggene:

Social Media and the Ephemeral Citizen

I would like to expand upon the concept of "ephemeral communicative space" developed by Christensen & Christensen (2008), and discuss it in relation to the use of social media for the purposes of citizen engagement before, during and after moments of political upheaval and controversy. The notion of "ephemeral communicative space" suggests that discursive spaces emerge around key socio-cultural events, spaces within which political debates, often unrelated to the actual event, quickly ferment and dissipate. In developing this in relation to the use of social media, I hope to provide a critical framework for understanding and theorizing dissent and political speech via social media such as Twitter and Facebook, a framework rooted in a concept I define as "the ephemeral citizen."

Offentlighedens nye grænseflader – medialisering og demokratisk medborgerskab

Det politiske og demokratiske liv bliver spredt ud på flere og flere medieplatforme. Samtidig er der en voksende erkendelse af, at livsstil, forbrug og følelsesmæssigt betonede handlinger også udgør en del af det politiske liv, der må tages alvorligt. Politisk forbrug er et eksempel herpå. I dette oplæg præsenteres data på kulturelt og politisk medborgerskab i Danmark. Der argumenteres for, at Danmark er en kritisk case, og at data er relevante i en international, ikke mindst en nordeuropæisk sammenhæng. Det diskuteres, hvorledes forskellige medier bruges til forskellige formål, og der tegnes nogle overordnede profiler af mediebrugere relateret til kulturel og politisk aktivitet. Et særligt fokus vil i denne sammenhæng være på de sociale mediers stigende rolle.

Om innlederne:

Christian Christensen er professor ved Institutionen för informatik och media, Uppsala universitet. I forskningen sin konsentrerer Christian seg om bruk av sosiale medier i sammenheng med krig og konflikt, men han har også studert representasjoner av islam, dokumentarfilm etter 9/11 og internasjonal journalistikk. Christian er medredaktør for en rekke bøker, inkludert "Online Territories: Mediated Practice and Social Space" (2010; New York: Peter Lang) og"Understanding Media and Culture in Turkey: Structures, Spaces, Voices" (2010; New York: Routledge). Hjemmeside: http://chrchristensen.wordpress.com/

Jakob Linaa Jensen er lektor ved Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus universitet. Han har en PhD i statsvitenskap fra samme sted. Avhandlingen hans tok for seg deliberative kvaliteter og demokratisk deltagelse i politiske nettdebatter. Etter dette arbeidet har Jakob konsentrert seg om sosiale og demokratiske aspekt ved internettbruk. Han har blant annet gitt ut en bok om internettbruk for turisme og fritid, og forsket på bruk av sosiale nettverk som Facebook og MySpace. For tiden bidrar han til et større forskningsprosjekt om de ny grensene for offentligheten. Hjemmeside: http://netdemocracy.wordpress.com/

Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte!

Christian vil innlede på engelsk. Resten av seminaret vil foregå på skandinavisk.

Velkommen!

Arrangør: Forskningsgruppa for medie-, ikt- og kulturpolitik i samarbeid med journalistikkforskningsgruppa