Forum for vitenskap og demokrati

Pierre de Vos: Akademisk frihet og konstitusjonen: erfaringer fra post-apartheid Sør-Afrika

Under apartheid-tiden i Sør-Afrika var det flere universiteter som entusiastisk promoterte raseskille-ideologien, mens andre universiteter opponerte mot regimet.

Pierre de Vos
Pierre De Vos
University of Cape Town

I dag er akademisk frihet og universitetenes uavhengighet garantert i konstitusjonen. De siste 18 månedene har universitetenes uavhengighet kommet i søkelyset ved en fremvoksende studentbevegelse som hevder at mange akademikere og universitetsprofessorer viser liten eller ingen interesse for de spesifikke realitetene i Sør-Afrika og på det afrikanske kontinentet, og at de unnlater å engasjere seg i afrikanske kunnskapssystemer, tekster og måter å tenke på. Studentene krever derfor at universitetene og undervisningen «dekoloniseres». Professor de Vos sitt innlegg tar opp følgende spørsmål: Hvordan kan akademisk frihet beskyttes på sør-afrikanske universiteter uten samtidig å beskytte universitetene og akademikerne mot et krav om å engasjere seg kritisk i de utfordrende og komplekse spørsmålene reist av den spirende studentbevegelsen?