Hjem
Click

Ansattsider

Digital vurdering for administrativt ansatte

Digital vurderingsprosess i Inspera Assessment ved UiB

digital_vurdering.jpg

Digital eksamen på egen datamaskin, her på en lesesal.
Digital eksamen på egen datamaskin, her på en lesesal.
Foto:
Helge Skodvin/UiB

Kurs og opplæring

Det holdes jevnlig kurs i administrasjon av digital eksamen og vurdering. På kurset dekkes:

  • Administrasjon av vurdering i eksamensløsningen
  • Samspillet mellom FS og eksamensløsningen
  • Hvordan bruke eksamensløsningen til å løse dine arbeidsoppgaver

For oversikt over kurs og påmelding, se kurssidene.

Det anbefales at man i forkant av kurset har gått gjennom modulen "Inspera Assessment for Dummies". 

Det gis et eget kurs om innføring i verktøyet for å lage eksamensoppgaver og for å gjennomføre sensur. Dette er primært rettet mot faglige ansatte men er åpent for administrative. Les mer her.

Innlogging i Inspera Assessment

Ansatte logger seg på eksamensløsningen her: https://vurdering.uib.no/admin (OBS! gjelder kun ansatte). Velg "Logg inn med Feide" og bruk vanlig UiB brukernavn og passord. Dersom du logger inn og får opp beskjeden "Access denied" eller andre feilmeldinger, se FAQ om disse. 

Erfaringsdeling og Best practice

I det pågående administrative arbeidet ønsker vi å fremheve god praksis som et ledd i erfaringsutveksling og læring innad i institusjonen. Gjennom dette arbeidet er det opprettet fora for erfaringsdeling på forskjellige fagområder. Ta kontakt med din vurderings-/eksamensansvarlig på ditt fakultet for å få vite mer. 

I tillegg gjennomføres det superbrukermøter hver måned  samt felles erfaringsseminar og workshops om forskjellige aspekter av arbeid med digital vurdering. Se opptak fra møter, referater og innhold i workshops her.

Arbeidsgruppen for digital undervisning og vurdering på MatNat bestående av vitenskapelige, administrative og studenter leverte høsten 2016 sin rapport. Rapporten trekker linjer mellom digital undervisning og vurdering med basis i faglitteratur, og trekker frem fordeler og utfordringer knyttet til det pågående digitaliseringsarbeidet, samt erfaringer med bruk at den nåværende eksamensløsningen. Les rapporten her.

Kommende funksjonalitet

DigUiB kartla våren 2016 behovene for ny funksjonalitet i eksamensløsningen. Rapporten for dette kan du lese her.

I hovedtrekk kreves det fire typer ny funksjonalitet for å sikre heldigitalisering av eksamensgjennomføring ved UiB; 1) spesialtegn, 2) digitalisering av håndtegning/håndskrift, 3) formler og 4) tredjepartsprogrammer. 

Det arbeides kontinuerlig med implementering av ønsket funksjonalitet. Dersom det fremkommer nye behov for funksjonalitet som ikke er beskrevet i rapporten bes disse meldes inn i dette skjemaet.

Digitalisering av vurderingsprosesser

DigUiB har som mål at skoleeksamen og vurderingsprosesser tilknyttet disse skal være heldigitale innen utgangen av 2017. Blant annet arbeides det for en automatisering av tilbakeføring av karakterer, behandling av klage- og begrunnelse, digital signatur mm. Ta kontakt med din superbruker dersom du ønsker å vite mer.

Arbeidsstøtte

I menyen til over finner du FAQ (ofte stilte spørsmål). Det finnes komplett dokumentasjon av funksjonaliteten og arbeidsflyten i eksamensløsningen leverandørens norske og engelske nettsider. Sjekk gjerne disse for å se om du kan finne svar på det du lurer på.

Dersom du har behov for ytteligere arbeidsstøtte kan du benytte deg av Issuetracker. 

FAQ

Jeg har problemer med å logge inn

Jeg har ikke mottatt passord eller glemt passordet mitt

Jeg får opp melding om "Access denied"

Jeg får opp melding om at jeg ikke kan redigere oppgavesett fordi det brukes av noen andre

Jeg ønsker å delta på kurs i Eksamensløsningen

 

Jeg har problemer med å logge inn

  • Pass på at du logger inn via riktig adresse (vurdering.uib.no/admin).
  • Sjekk at du har valgt Logg in med FEIDE dersom du er internt ansatt ved UiB. Pass på at du har valgt registrert bruker dersom du ikke er internt ansatt ved UiB, selv om du har FEIDE konto ved en annen institutsjon.
  • Pass på at du har valgt rett FEIDE tilhørighet dersom du er internt ansatt ved UiB.
  • Se Glemt passord dersom du har glemt passordet ditt.

Jeg har ikke mottatt passord eller glemt passordet mitt

  • Dersom du er internt ansatt skal du logge inn med FEIDE og bruke ditt vanlige brukernavn og passord. Dersom du har glemt denne informasjonen må du ta kontakt med IT-avdelingen.
  • Dersom du er ekstern sensor og ikke har fått tilsendt passord eller har glemt passordet kan du benytte "Glemt passord" funskjonen nederst på innloggingssiden . Du vil motta passordet ditt innen 30 minutter via epost.

Jeg får opp melding om "Access denied"

  • Dersom du får melding om "Access denied" betyr dette at du ikke er gitt noen roller i systemet. Du må da ta kontakt via Issuetracker og melde inn hvilke roller du skal ha i systemet.

Jeg får opp melding om at jeg ikke kan redigere oppgavesett fordi det brukes av noen andre

  • Dersom du får medling om at du ikke kan redigere oppgavesett fordi det brukes av noen andre, så må du personen som du får melding om at har oppgavesett åpent trykke på fanen "Oppgaver" opp på den blå linjen for å gå ut av oppgavesettet.

Jeg ønsker å delta på kurs i Eksamensløsningen

  • Det holdes arbeidsstuer og kurs med jevne mellomrom, se Kurs og opplæring.

Masterinnlevering i Studentweb

Informasjon om rutiner for masterinnlevering i Studentweb i bruk fra 1. februar 2017 finnes her: 

Informasjon til studenter om hvordan de leverer inn masteroppgave finnes her: