Institutt for geovitenskap

Fagdag på Institutt for geovitenskap 6. mars

Torsdag 6. mars arrangerer Institutt for geovitenskap fagdag for elever fra videregående skole.

Hvorfor er fjellene i Trøndelag lavere enn fjellene i Nordland, Troms og Jotunheimen? Hvilken rolle utgjør Månen for aktiviten til vulkanene på jorden? Hvordan kan en geolog identifisere den tryggeste veien for en tunnel?

Gjennom studier i geovitenskap lærer du om hva som skjer i jordens indre og ytre, og hvilke fysiske og kjemiske prosesser som foregår på jorden.

Program

I løpet av dagen vil vi gi elevene en smakebit på hva studier og forskning innen geovitenskap innebærer, og hvilke spørsmål vi jobber med på Institutt for geovitenskap.

Elevene vil først få en introduksjon i hva geovitenskap er og hva vi jobber med på instituttet. Deretter vil elevene få en omvisning på instituttet. Vi vil blant annet besøke sedimentkjernelabben, hvor elevene får vite mer om askelag, klimaskifter og mikrofossiler. Videre vil elevene få orientering om jordskjelv og jordkjelvlokalisering. Sist får elevene oppleve virtuell geologi med 3D-visualisering på Petroleumssenteret (CIPR).

Tidspunkt: kl. 12:00 - 14:00.

Målgruppe: Elever i videregående skole med interesse for geofag. Opplegget er åpent både for elever som har geofag på skolen, og for studenter som ikke har geofag på skolen. Det er svært mange som søker opptak ved Insitutt for geofag, og det er ikke nødvendig å ha geofag fra skolen for å delta på denne fagdagen.

Sted: Auditorium 5, 3. etg., Institutt for geovitenskap
Påmelding: skolelab.no
Kontaktperson: Studiekonsulent ved Institutt for geovitenskap,  studieveileder@geo.uib.no

Fagdagen på realfag
Den 6. mars 2014 er det felles fagdag for realfag. Fagmiljøene åpner dørene og inviterer innenfor. Denne dagen vil det yre av elever fra videregående skole som får gå i dybden på programfagene sine.

Kl. 11-12 blir det en felles pause der elevene får god mulighet til en prat med studentene. Vi serverer litt å spise, men ta også med egen matpakke så du blir helt mett.