Geofysisk institutt

Vilhelm Bjerknes' publikasjoner

I 1904 publiserte han en kort artikkel med et teoretisk og praktisk program for vitenskapelig værvarsling. Han innså at problemet med å beregne en prognose for været var en umåtelig stor regneoppgave. Likevel, hans tro på teknisk og vitenskapelig framgang var enorm.

I 1913 sa han i en tale i Leipzig: "Vi må utnytte ligningene i den teoretiske fysikk, ikke bare for ideelle tilfeller, men for aktuelle tilstander i atmosfæren slik de er vist i moderne observasjoner." Han var selv overbevist om at problemene kunne løses og sa i samme tale:" Det kan ta år å borre en tunnel gjennom et fjell. Mang en arbeider vil ikke leve for å oppleve gjennombruddet. Likevel, det vil ikke hindre andre fra senere å reise gjennom tunnelen med ekspressfart."

Gjennom Bergensskolen i meteorologi (1917-1926) fornyet han praktisk værvarsling med metoder som siden ble anvendt over hele verden. Han nådde sitt mål om å gjøre meteorologi til en eksakt vitenskap på linje med fysikk.

Her kan du lese mer om Vilhelm Bjeknes sine publikasjoner:

• Publikasjonsliste (PDF)
  • Artikkel i Meteorologische Zeitschrift, 1904 (PDF)
  • Artikler i Aftenposten 8-10/1-1904 (dansk PDF, engelsk PDF)
  • Om V. Bjerknes' artikler i 1904 (PDF)