Griegakademiet – Institutt for musikk

Avslutningskonsert for stipendiat på Program for kunstnerisk utviklingsarbeid Annabel Guaita

Bilde av Annabel Guaita
Annabel Guaita
BLUNDERBUSS v/ Anna-Julia Granberg

Nachtstück
Valse Noble
fra Four pieces for piano opus 22

Intermezzo opus 36

Alban Berg
Sonate opus 1

Arnold Schönberg
Sechs Kleine Klavierstücke opus 19
Fra Fünf Stücke für Klavier opus 23
Klavierstück opus 33a

Anton Webern
Variationen für Klavier opus 27

Two Preludes opus 29

Variations for piano opus 23

Annabel Guaita, piano

Om Annabel Guaita

Født i Bergen i 1971. Studerte i sin hjemby med Einar Røttingen ved Griegakademiet og senere med Albert Attenelle og J ordi Mora ved L´Escola de Música de Barcelona. Hos sistnevnte tilegnet hun seg kunnskap om musikalsk fenomenologi, og gjennom mange år studerte hun denne tilnærmingen til musikk, slik den ble praktisk tilrettelagt for utøvere av dirigenten Sergiu Celibidache. Hun har i den senere tid valgt en spesialisering innen det 20. århundres musikk og gjennom dette samarbeidet med en rekke sentrale norske musikere og samtidskompo nister som f.eks. Ketil Hvoslef, Knut Vaage, Arvid Gangsø, Morten Gaathaug og spanjolen Ricardo Odriozola.

På nittitallet hadde hun et nært samarbeid med den amerikanske komponisten George Crumb, og hun har fremført store deler av klaver- og kammermusikken hans. I tillegg til dette har hun spilt i ulike konsertserier og på festivaler som Valenfestivalen, Autunnale, Borealis, Avgarde, Troldhaugen og Kammermusikkforeningen i Bergen, og hun har konsertert blant annet i USA, Argentina og Finland.

Fra 2008 til 2011 var hun stipendiat i det nasjonale Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid med prosjektet Det Atonale Klaver, der hun arbeidet med fremføringsspørsmål knyttet til klavermusikken til Valen, Schönberg, Webern og Berg.

Hun har medvirket på innspillinger som L´Altra Beltà (Lawo Classics, 2011)  Non-Solid Objects (Albedo,1997), Edvard Hagerup Bull (Simax 2001) og Combo Tango (Acoustic Records 2001).