Griegakademiet – Institutt for musikk
avslutningskonsert ved Programmet for kunstnerisk utviklingsarbeid

Else Olsen S. og Christian Wolff: Konsertsirkus

Søndag, 15. mars blir det familiedag på Borealis! Pakk barna, nevøer, nieser, venner, barn av venner, venner av venner, tante, onkel, morfar og farmor i bilen, og kom på Bergen Kjøtt. Der blir det musikk, mat og drikke, musikklotto og annen lek i ulike rom, ute og inne: det blir minikonserter og små foredrag for voksne og unger i hovedrommet, samt områder og aktiviteter som er tilrettelagt spesielt for barna.

illustrasjonsbilde med fotografi av else olsen storesund i kjole til venstre og borealis sin logo/profil til høyre

Åpen Form er sirkustema. Dette er komposisjoner skrevet med utradisjonelle notesymboler. Det kan være grafikk, tall eller tekstinstruksjoner. Hva gjør en utøver for å lage musikk av en strek og en prikk?

Åpen Form har sitt utspring fra New York-skolen på 50- og 60-tallet med komponistene Morton Feldman, Earle Brown, John Cage og Christian Wolff (f.1934). Sistnevnte er last man standing fra denne legendariske kretsen, og på denne dagen æresgjest i sirkuset. Sammen med sirkusorkesteret, som består av åtte av Norges fremste musikere innenfor samtids- og improvisasjonsmusikk (bl.a. Maja Ratkje, Michael Duch, Else Olsen S.) og Leketøysorkesteret med 86 leketøy, skal han urfremføre et eget verk, samt tidligere fremførte verk av Pauline Oliveros, John Cage, Cornelius Cardew og Else Olsen S.

Arrangementet er avslutningskonsert for Else Olsen S. sitt stipendiatprosjekt Åpen Form – en utvidet utøverrolle, UiB – Griegakademiet, v/Programmet for kunstnerisk utviklingsarbeid.

–Program–

I ulike kostymer vil verkene bli fremført flere ganger i løpet av arrangementet.

Christian Wolff, nytt verk, urfremføring 2015

Cornelius Cardew, utdrag fra Schooltime compositions (1967)

John Cage, Four6 (1992), kvartett.

Else Olsen S., Lotto (2009), for spilledåser, såpeboblekor, ku og metall.

Pauline Oliveros, Horse Sings From Cloud (1979), åpen besetning.