Griegakademiet – Institutt for musikk

Reddet av musikken

Kjell Edvart Andreasson ble kalt Norges farligste mann etter en skyteepisode. Så møtte han en mann og en musikk som skulle snu opp ned på livet hans; stipendiat ved Griegakademiet - Institutt for musikk Lars Tuastad.

I NRK serien "Underveis" møter du Lars Tuastad og får et innblikk i hvordan musikkterapi kan endre et menneskes liv.

I denne utgaven av "Underveis", forteller Kjell om hvordan musikken ble vendepunktet hans. Nå ønsker han å reise rundt med gitaren og bandet "Me and the bandits", for å fortelle ungdom om sitt eget liv.

Vold og rus
Han vokste opp i drabantbyen Fyllingsdalen i Bergen i et miljø preget av vold og rus. Det skulle besegle hans skjebne allerede som 16-åring, da han fikk sin første voldsdom. Livet bak murene skremte ham ikke mer enn at han har tilbrakte halve livet bak lås og slå.

Musikk som terapi
En dag i 2002 kom en mann alene inn på cellen hans. Det skulle bli et vendepunkt for Kjell. Mannen het Lars Tuastad, og han jobbet som musikkterapeut i fengselet. Han inviterte Kjell med til musikkrommet. Snart opplevde Kjell at musikken fylte et tomrom i ham og ga livet mening.

Lars Tuastad er gjest i dette "Underveis"-programmet". Han forteller mer om hvordan mennesker kan få hjelp og terapi gjennom musikk.

Se hele programmet her.