Hjem

Senter for Griegforskning

ÅPENT KONSERTFOREDRAG GRIEGSTUDIER H17

Fartein Valen og 'det norske tonefall'

Et fenomenologisk blikk inn mot ”Kirkegården ved Havet” opus 20, med Annabel Guaita, pianist og formidlingsleder ved KODE komponisthjem og Daniel Øvrebø, fløytist og PhD-stipendiat ved Universitetet i Agder.

annabel_og_daniel_9025.jpg

Duo

På tross av at det er over 70 år siden de norske komponisten Fartein Valen var aktiv som komponist, finnes det ingen etablert fremføringstradisjon å forholde seg til. Det var få musikere som fremførte musikken på hans  egen tid og vi vet også lite om hvordan han selv tenkte musikken sin spilt. Valen er også sparsommelig med fremføringsanvisninger. Av Kirkegården ved Havet (1934) finnes kun tre innspillinger. Vi spør: Hva kjennetegner disse innspillingene? Å lytte til hans musikk kan være å gjenkjenne oss selv som menneske i musikken. Kan fenomenologien – som er læren om bevissthetens form – gi noen nøkler som også gjør at vi kan komme nærmere musikken og samtidig vår egen lytteerfaring?

Del 1 14:15-15:00:
Fenomenologisk blikk på Valen.
Del 2: 15:15:-16:00
Notasjon/partitur og fremføring.

Foredraget arrangeres som del av kurset 'Griegstudier' ved UiBs musikkvitenskapsprogram og er gratis og åpent for alle interesserte!