Hjem
Det humanistiske fakultet

Opplæringsdelen

Opplæringsdelen utgjør 30 studiepoeng, og må være gjennomført og godkjent før innlevering av avhandlingen.

Mann les bok
Foto/ill.:
Emil W. Breistein

Hovedinnhold

Kandidaten skal gjennomføre en opplæringsdel i faglig metode, teori, vitenskapsteori og etikk som gir dybde og bredde i eget fag, samtidig som faget settes inn i en videre ramme. I ph.d.-utdanningen skal kandidaten også få trenging i formidling av vitenskapelig arbeid overfor fagfeller, studenter og allmennheten (jf § 2-2).

Opplæringsdelen skal gi trening i faglig formidling og innføring i forskningsetikk, vitenskapsteori og vitenskapsmetode. Opplæringen skal sammen ned forskningsarbeidet bidra til oppnåelse av forventet læringsutbytte i det gjeldende fakultetets ph.d.-program og i tråd med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (jf. § 7-2).

Veileder har ansvar for å gi råd om opplæringsdelen (jf. § 6-3). Kandidat og veileder skal utarbeide en plan for opplæringsdelen, som skal godkjennes av grunnenhetens ledelse. Eventuelle endringer i planen følges opp i forbindelse med fremdriftsrapportering og midtveisevaluering.


Opplæringsdelen i forskerutdanningen består av 30 studiepoeng, hvorav minst 20 studiepoeng skal avlegges etter opptak. Elementer som skal inngå i opplæringsdelen, skal normalt ikke være eldre enn fem (5) år ved opptaksdato (jf. § 7-2).

15 studiepoengene skal avlegges som obligatoriske emner tilbudt ved fakultetet.

  • Vitenskapsteori og etikk – 10 sp
  • Literature Review and Publication – 5 sp

Det er mulig å søke fakultetet om innpass (forhåndsgodkjenning) av eksterne emner. Til erstatning for de obligatoriske emnene.

  • Søknad må begrunnes med utgangspunkt i kandidatens prosjekt
  • Det må dokumenteres at det eksterne emnet/kursets læringsutbytte er likeverdig med det emnet som erstattes

1. VITHF900 Vitenskapsteori og etikk (10 sp)

Ph.d.-kandidater ved det humanistiske fakultet med oppstart etter 20.06.2023 skal ta 10 sp i vitenskapsteori og etikk, i form av kurset VITHF900.

Kandidater med opptak før 20.06.2023 har i en overgangsperiode mulighet til å gjennomføre den obligatoriske delen av opplæringsdelen etter gammel ordning (se overgangsordning til høyre). Gammel ordning innebærer at man kan velge å ta 5 eller 10 studiepong i vitenskapsteori og etikk. Dette oppnår man ved ta VITHF905 (5 sp), og eventuelt bygge på med VITHF910 (5 sp), eller ved å ta VITHF900 (10 sp). 

Det faglige ansvaret for alle disse kursene ligger ved SVT - Senter for vitenskapsteori.

Det er mulig å søke om innpassing (forhåndsgodkjenning) av andre kurs med tilsvarende læringsutbytte. 

2. PHDOF903: Literature review and publishing for PhD candidates (5 sp)

Dette introduksjonskurset er obligatorisk for alle ph.d.-kandidater ved Det humanistiske fakultet.

Kurset gir 5 sp og fakultetet ønsker at alle kandidater skal benytte seg av dette kurset, blant annet fordi det gir en felles faglig arena for alle fakultetets kandidater. Det er likevel mulig å søke om forhåndsgodkjenning av eksterne kurs til erstatning for fakultetets eget kurs etter vilkår som er nermere beskrevet i fakultetets program.

Kandidater som følger gammel ordning, med 5 sp i vitenskapsteori og etikk (VITHF905) og 10 sp i overførbare ferdigheter, må i tillegg til PHDOF903 søke om å få godkjent 5 sp i form av eksterne kurs. Ansvaret for å finne aktuelle kurs i regi av ekstere kursholdere ligger hos kandidat, veileder og grunnenhet.

For å unngå eventuelle komplikasjoner som kan oppstå på grunn av manglende tilgang på eksterne kurs anbefaler fakultetet at VITHF905 suppleres med VITHF910 innen høsten 2025 som er siste frist for å få dette kurset godkjent.

3. Kandidatspesifikke emner (15 sp)

Den kandidatspesifikke opplæringsdelen skal sikre at kandidatene oppfyller forskriftens krav til opplæringsdelen, utover innholdet som allerede er dekket av de obligatoriske emnene.

Den kandidatspesifikke opplæringsdelen skal derfor dekke følgende (jf. forskriftens § 2-2): 

  • faglig metode og teori som gir dybde og bredde i eget fag 
  • trening i formidling av vitenskapelig arbeid

Grunnenhetene har ansvaret for at den kandidatspesifikke opplæringsdelen bidrar til at forskriftens krav innfris. Dette skal sikres både gjennom kandidatens plan for opplæringsdelen og eventuell oppfølgning i fremdriftsrapportering og midtveisevaluering.

Studiepoenggivende aktiviteter kan inkludere:

  • Ph.d.-emner og -kurs i regi av UiB, forskerskoler eller andre akkrediterte institusjoner
  • Deltakelse med innlegg på konferanser og seminarer
  • Redskapsemner og -kurs med særlig relevans for avhandlingsarbeidet (Ved godkjenning av emner fra lavere nivå skal poengreduksjon vurderes.)
  • Formidlingsarbeid
     


Godkjenning av opplæringsdelen

Opplæringsdelen skal vere gjennomført og godkjent før avhandlingen leveres inn. All aktivitet må være tilstrekkelig dokumentert. Krav til dokumentasjon finner du under egen fane på denne siden. Opplæringsdelen må være godkjent i sin helhet før kandidaten kan søke om innlevering. Mangelfull dokumentasjon kan medføre forsinkelse i innleveringen.

Godkjenning av enkeltdel

Ph.d.-kurs som organiseres ved UiB vil ofte være forhåndsgodkjent, og resultatet registreres automatisk på kandidaten idet kurset er fullført.

For å få andre aktiviteter godkjent og registrert som studiepoeng (gjelder også kurs ved UiB som ikke er forhåndsgodkjente til å inngå i opplæringdelen) brukes skjemaet «Stadfesting på del av opplæringsdelen». Skjemaet må signeres av veileder og forskningskoordinator ved instituttet. Signert skjema og dokumentasjon leveres til kontaktperson for forskerutdanning i instituttadministrasjonen for kontroll av dokumentasjon. Etter kontroll registrerer kontaktpersonen studiepoengene i FS, før protokollen oversendes til fakultetet for arkivering. Det finnes en egen administrativ rutine for dette arbeidet.

For kurs/aktiviteter der det ikke er forhåndsberegnet studiepoeng skal beregning av uttelling foretas av veileder og godkjennes av instituttets forskningskoordinator. 1 studiepoeng (1 ECTS) tilsvarer 26 ⅔ arbeidstimer. Dette gjelder for alle tre syklusene (bachelor, master og ph.d.). I tillegg skal det tas hensyn til fagets egenart,  samt nivå og krav om forkunnskaper når arbeidsomfang skal beregnes.

Endelig godkjenning av fullført opplæringsdel

Når kandidaten har fått godkjent 30 studiepoeng i sin opplæringsdel, dette vil være synlig i Studentweb, skal opplæringsdelen godkjennes i sin helhet.  Det er veileder og forskningskoordinator som foretar denne godkjenningen på eget skjema: "Endelig godkjenning av gjennomført opplæringsdel". Signert skjema leveres til kontaktperson for forskerutdanning i instituttadministrasjonen, som sender det til fakultetet sammen med en utskrift som viser hvordan opplæringdelen er registrert i den administratvie databasen (FS-rapport 727.001).

Tildeling av studiepoeng ved konferansedeltagelse

Hovedprinsippet for tildeling av studiepoeng ved deltagelse på konferanser tar også utgangspunkt i regelen om at 1 studiepoeng (1 ECTS) tilsvarer 26 ⅔ arbeidstimer. På grunnlag av dette er et etablert en praksisk der det kan gis inntil 3 sp for deltagelse på en større, helst internasjonal, konferanse med innlegg. Det er også rom for å gi inntil 1 studiepong for deltagelse på tilsvarende uten innlegg, dersom programmet er av særlig relevans for kandidatens eget prosjekt.

Forsker Grand Prix
Deltagels i Forsker Grand Prix kan krediteres med 2 studiepoeng (ECTS). Dette ble bestemt av fakultets programstyre på møte 2020-06-10.

Krav til dokumentasjon

For å få en aktivitet godkjent som en del av opplæringsdelen må man først dokumentere produksjon og/eller tilstedeværelse under et arrangement. Deretter må veileder og institutt godkjenne at arrangementet/produksjonen skal inngå i opplæringsdelen og hvor mange studiepoeng som skal tildeles.

Opplæringsdelen i forskarutdanningen er på totalt 30 studiepoeng, og 15 av disse er obligatoriske. De obligatoriske studiepoengene skal fordeles mellom vitskapsteori/etikk og overførbare ferdigheter med minimum 5 studiepoeng innenfor hver kategori. De 15 resterende studiepoengene bestemmes av kanidaten selv i samarbeid med veileder, men innenfor rammer som er bestemt fakultetets ph.d.-program. Normalt skal det ikke inngå mer enn 30 studiepoeng i opplæringsdelen, og instituttet skal ikke godkjenne flere studiepoeng enn det som er nødvendig. På visse vilkår kan man tillate at opplæringsdelen overskrider denne grensen med 1-2 studiepoeng.

Fra andre læresteder: Studiepoeng som er avlagt ved andre læresteder i Norge eller utlandet, skal vere dokumenterte med karakterutskrift fra det aktuelle lærestedet. Karakterutskriften skal vere på engelsk eller norsk.

Kurs, konferansar og seminar: For å dokumentere kurs, konferanser, seminar og lignende der arrangøren ikke gir studiepoeng, må man legge frem bevis for deltagelse. Dette skal vere et kurs-, konferanse- eller seminarbevis der følgjande informasjon skal være med:

  1. Arrangørens brevhode
  2. Deltagerens navn
  3. Arrangementets navn, dato og varighet
  4. Tittel på eventuelt innlegg
  5. Arrangørens underskrift
  6. Institusjonens stempel (hvis aktulet)

Det understrekes at program alene ikke regnes som tilstrekkelig dokumentasjon.

Foredrag, artikler, og annen populærvitskap: Skriftlig materiale må man dokumentere på en slik måte at det er tydleg når og hvordan det ble publisert, som for eksempel en avisside, et helt tidsskrift osv. Dersom det gjelder innlegg på fjernsyn eller i radio, kan veileder bekrefte at dette fant sted. Foredrag må dokumenteres av arrangøren.