Institutt for fysikk og teknologi

Nyhetsarkiv for Institutt for fysikk og teknologi

Nytt forskningsprosjekt på Vestlandet kan gi et stort sprang framover i kampen mot kreft. Målet er å perfeksjonere behandlingen med protonterapi for å gi smartere, sikrere og mer skånsomme behandlingsmetoder.
Smart Ocean-stipendiat Wiktoria Karolina Szapoczka (Institutt for fysikk og teknologi) bidrar til å redde verden med forskningsdrevet innovasjon. Blant annet arbeider hun med å utvikle en ny type pH-sensor til langsiktig miljøovervåkning i havet.
Årets Forsker Grand Prix i Bergen endte med pallplassering til to av UiBs seks kandidater. Både Kristine Fjellanger og Andreas Heian Slettevold kom videre til finalerunden.
Lace Lithography, grunnlagt av Professor Bodil Holst ved Institutt for fysikk og teknologi, gikk mandag av med seieren i konkurransen Vestlandets beste idé 2023. Selskapet innkasserte hovedpremien på en verdi av 500.000 kroner til videreutvikling av banebrytende teknologi med utspring fra Universitetet i Bergen
Tverrfaglig samarbeid, prioritering av tid og ved å hoppe på mulighetene som har bydd seg, har professorene Martin Fernø, Jan Martin Nordbotten og Atle Rotevatn åpnet verdens øyne for porøse medier og mulighetene som ligger i karbonfangst og -lagring.
Bli bedre kjent med vår administrasjonskonsulent Marta Agnieszka Bujak ved Institutt for fysikk og teknologi (IFT), som deler sine erfaringer rundt integrering i Norge, vanskelige dialekter og sin store Barbiedukkesamling.
Den alltids blide Tran Thi Hieu feirer 10-års jubileum som fast ansatt hos Institutt for fysikk og teknologi (IFT) og drar oss med i et nostalgisk tilbakeblikk i hennes spennende fortid og gode minner fra instituttet.
Førsteamanuensis Arne Skodvin Kristoffersen undersøker lysforholdene i vann for å bedre forstå hvordan menneskeskapte klimaendringer påvirker livet i havet, sjøen og fjordene våre.
HySchool Days er årlige nettverksarrangement i regi av HySchool ̶ Norsk forskerskole for hydrogen og hydrogenbaserte brensler. Over hundre deltakere var samlet under HySchool Days 2023, inkludert PhD-kandidater og ledende eksperter fra industri, akademia, forskningsinstitutter og frivillige organisasjoner.
Karl Magnus Laundal vil med sitt ERC Consolidator Grant forske på hvordan jordens atmosfære er koblet sammen med verdensrommet.
Hvordan kan du bruke smarttelefonen til å finne ut mer om naturen? Det har Lars Egil Helseth, professor ved institutt for fysikk og teknologi, skrevet om og vunnet Fægriprisen 2022 for.
The five-day conference, Nov. 14-18th, 2022, on CCUS in Golden, CO, USA, brought together 95 graduate students, scientists, engineers and CCUS experts from Europe, Asia, South America, and North America.
I løpet av de siste to ukene har postdoktor Justas Zalieckas fått tilslag på to prestisjefylte stipend for sin forskning på diamantbelegg.
Justas Zalieckas forsker på diamantbelegg og hvordan det jevnt kan påføres tredimensjonale objekter.
Hvordan kan havvindturbiner festes til havbunnen og hvordan kan store mengder hydrogen mellomlagres på norsk sokkel? To nye forskningsprosjekter skal gi kunnskapsbidrag til et viktig felt for Norge.
Opp mot 8000 bergensere tok turen til Marineholmen. Slik var kunnskapsfestivalen til realfagene med venner.
Universitetet i Bergen har inngått ny partneravtale med GCE Ocean Technology for å ytterligere styrke dialogen og samarbeidet med havnæringene. Målet er blant annet et trådløst undervannsnettverk.
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.

Sider