Hjem

Institutt for informatikk

In the News!

Verden, som du vil se den - published in BT

Har du lagt merke til hvor bra reklamen som dukker opp på siden passer for deg?

2439e572-a88a-4eb1-ada3-1526d09ead6f.jpeg

Person looking at Facebook on their phone
LITE UTFORDRENDE: Facebooks bruk av algoritmer gjør at du blir mindre og mindre utfordret til å tenke annerledes, skriver kronikkforfatteren.
Foto:
SCANPIX

Facebook, Google og lignende nettsider bruker avanserte algoritmer for å gi deg en best mulig brukeropplevelse. Din nyhetsstrøm, de oppslagene du får øverst og reklamen som dukker opp på siden, skreddersys for deg ut fra dine tidligere valg. Er det bare fordeler med denne opplevelsen, eller bør vi være på vakt?

Hvis du har flere hundre venner på Facebook, og en god del av dem har daglige oppdateringer, er det klart at Facebook ikke kan vise deg alle disse i nyhetsstrømmen din. Du ville drukne i innlegg og muligens gå lei. Hvordan bestemmer Facebook da hvilke innlegg den skal vise for deg? Det gjør den ut fra hva du har likt og kommentert tidligere. Jo mer du reagerer på og kommenterer innleggene til en venn, jo mer innlegg får du se nettopp av denne vennen. Dette går på bekostning av innleggene fra dine andre venner. Etterhvert kan du oppdage at det har skjedd store endringer i livene til enkelte av dine venner, som de faktisk har postet på Facebook om, men som du ikke har fått med deg.

Dette høres på en måte logisk ut, men det kan gi motsatt effekt enn intensjonen om en bedre brukeropplevelse. Jeg har for eksempel nylig oppdaget at en venninne som jeg ikke har sett på lenge, hadde vært alvorlig syk (heldigvis bedre nå). Og en tidligere kollega hadde siden sist fått to barn, uten at jeg hadde fått disse hendelsene med meg.

Facebook endrer regler om nakenhet

En av de viktigste grunnene til at jeg bruker Facebook, er jo nettopp for å kunne følge med gamle venner og bekjente som bor langt unna, og som jeg ikke har jevnlig kontakt med. Men det er naturlig at man kommenterer og liker oftere innleggene til venner man ser jevnlig og opplever ting sammen med. Spesielt innlegg som handler om opplevelser som man selv var med på.

På den måten ser man mange poster om ting som man allerede vet om. Samtidig går man glipp av interessant og viktig informasjon som man muligens ville ha likt å se da det skjedde.

Lignende ting skjer dersom vi har mange nyhetskanaler blant sidene vi liker. Våre tidligere liker-klikk styrer strømmen, og vi får se mer av den type nyheter som vi har vært interessert i eller reagert på tidligere. Kanskje får du se mer sportsnyheter og mindre av det som skjer ellers i verden. Eller mer av det som skjer i din egen by enn ute i verden, siden det er mer naturlig å kommentere ting som skjer i nærheten. Samtidig er det fare for at ditt verdensbilde kan innskrenkes, og du får mer informasjon om de sakene du allerede visste og mindre om nye ting.

Og så er det reklamen. Har du lagt merke til hvor bra reklamen som dukker opp på siden passer for deg? Her brukes din profil og dine brukerinnstillinger for å skreddersy reklamen nettopp for deg. Inntil for et par år siden var min sivilstatus blank på Facebook. Hele tiden ble jeg servert reklame om nettsider der jeg kunne treffe «single menn over 45 år». Så oppdaterte jeg tilfeldigvis min sivilstatus til gift (som jeg hadde vært i lang tid allerede), og all reklame om single menn forsvant øyeblikkelig. Morsomt.

Syv sosiale medier som barna kjenner bedre enn deg

Men det gir også grunn til ettertanke. Facebooks algoritme antar at jeg som kvinne er interessert i menn som mulige livspartnere. Og menn som er eldre enn meg selv. Dette er basert på statistikker på hva som er vanlig, og det er ikke grunn til å rette stor kritikk til algoritmen av den grunn. Men konsekvensen kan være at reklamen virker oppdragende. Forslag vi får gjennom reklamen, viser oss hvordan ting bør være, innskrenker våre alternativer og på den måten setter oss i «normalt» spor.

Det er ikke bare din Facebook-profil som brukes når du tilbys reklame via denne nettsiden. Det kan være lurt å passe seg for «gøye» spørreundersøkelser. De dukker opp i nyhetsstrømmen din, de er veldig lette å svare på, av og til kun basert på et bilde, resultatet er alltid flatterende («Du er som en løvinne», «Ditt navn betyr Solgud», «Ditt livsmotto er ….») og du blir bedt om å dele resultatet på din tidslinje slik at enda flere blir fristet til å gjennomføre testen. Testenes algoritmer er utrolig banale, og de fleste får lignende resultat uavhengig av bakgrunn. Det er vel bare morsomt og ufarlig, tenker du?

Det som er dumt med testene, er at du alltid blir bedt om å gi tillatelse for at din profil blir tilgjengelig for den som tilbyr testen. Det er takket være din profil at testen klarer å «treffe» så bra. Samtidig formidles informasjon om deg til tjenestetilbydere som kan skreddersy enda mer reklame mot deg. I beste fall. I verste fall kan informasjonen kanskje brukes til andre formål?

Poenget mitt er ikke at vi ikke skal bruke denne nettsiden, men at vi skal være bevisste på det som vi blir servert og kanskje litt mer kritiske til alt vi blir tilbudt.

Men er det bare Facebook som styrer vår opplevelse av verden? Google er en annen nettside som veldig mange av oss bruker flere ganger daglig. Google investerer stort i algoritmer for å gi deg informasjonen du er ute etter så raskt som mulig. De er blant ledende internasjonale aktører når det gjelder forskning innen søkealgoritmer.

Må forfattere være hyperaktive på sosiale medier for å vinne kampen om leserne?

Tenk på alle de milliarder av nettsider som finnes. Det er imponerende hvordan Google greier å søke, finne og servere informasjonen vi er ute etter så raskt. Men når relevant informasjon er funnet, må den sorteres ut fra hva det er mest sannsynlig at du er ute etter, slik at de oppslagene som kommer øverst er dem du faktisk vil se.

To nettbrukere med ulik nettprofil kan få helt andre oppslag servert av Google selv om de bruker nøyaktig samme søkeord. Ved å søke på «Egypt», kan en nettbruker som vanligvis er mest interessert i reiser få som første oppslag masse reiseinformasjon om Egypt. Mens en nettbruker som vanligvis er mest interessert i politikk, kan få som første oppslag nyheter om den politiske situasjonen i Egypt. Historikken i nettleseren, informasjonskapsler og eventuell Google-konto hjelper Google å holde rede på hva du er interessert i, slik at du kan få lignende saker øverst ved neste søk.

Effekten blir den samme som med facebook: Du får se mer og mer av saker du allerede kan mye om, du er interessert i, du liker, og du er enig i. Samtidig blir du mindre og mindre utfordret til å tenke annerledes, utvide din horisont, eller forstå standpunkter som er annerledes enn dine.

Grunn til bekymring? Muligens i hvert fall til ettertanke.

Original article published in BT: http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Verden_-som-du-vil-se-den-329304b.htm...