Universitetet i Bergen


NY DOKTORGRAD

Inntrykk av jordbrukslandskaper på Vestlandet

.

Cand.psychol. Einar Strumse disputerer 28. mars 1996 for dr.philos. graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:

The psychology of aesthetics: Explaining visual preferences for agrarian landscapes in Western Norway.

Man vet lite om allmennhetens subjektive opplevelse av tradisjonelle og moderne jordbrukslandskap, og hvordan denne skiller seg fra for eksempel landskapseksperters opplevelse av dem. Deltakerne i Einar Strumse sin studie opplevde tradisjonelle og moderne landskaper som klart forskjellige fra hverandre. Disse resultatene kan tyde på at folk trolig vil være positive til vern og vedlikehold av gamle jordbrukslandskaper, samtidig som de understreker viktigheten av å redusere estetisk negative virkninger av både jordbruksdrift og utbyggingsprosjekter.

Et forhold som ser ut til å være nødvendig for at et jordbrukslandskap skal likes, er at det gir inntrykk av å være gammelt samtidig som det innbyr til utforsking. Det er også viktig at de enkelte elementene i landskapet gir inntrykk av å høre sammen, og at landskapet virker relativt åpent og lett å bevege seg i. Folks bakgrunn, som kjønn, bosted i bymessige kontra landlige strøk, og landskapsfaglig ekspertise, påvirker hva vi liker av landskap i noen grad. Videre påvirker friluftslivserfaringer og holdninger til miljøvern, hva vi liker i mindre grad. Det er dermed egenskaper ved landskapene i seg selv som i størst grad forklarer folks estetiske landskapssmak. Dette samsvarer med funn fra lignende studier i utlandet.

Personalia
Einar Strumse er født i Oslo. Han avla embetseksamen i psykologi i 1991, og har fra samme år
arbeidet ved HEMIL-senteret ved Universitetet i Bergen, først som forsker, og fra 1994 som
doktorgradsstipendiat.


Tidspunkt og sted for disputasen: 28. mars 1996, kl. 10.15, Auditorium I, Jus-bygget


Kontaktpersoner:
Cand.psychol. Einar Strumse, HEMIL-senteret, Bergen, tlf. 55 21 28 08.
Informasjonskonsulent Morten Steffensen, tlf. 55 58 90 35 (a)/ 55 20 02 91 (p)