Hjem
Click

Institutt for informasjons- og medievitenskap

"Fake news" – hva er problemet?

Veles i Makedonia, sist høst: Ungdommer, kanskje hundrevis av dem, sitter foran pc-en og dikter opp sensasjonspregede nyheter som er positive til Donald Trump. De betaler Facebook for å dele artiklene, og ser at slike saker blir likt og deles videre av et amerikansk publikum i valgmodus. Samtidig som amerikanerne påvirkes, renner pengene fra annonsesalget inn til de makedonske ungdommene. Slik blir «fake news»-industrien under den amerikanske valgkampen forklart, blant annet av BBC.

Les hele artikkelen i Vox Publica

 
Media City Bergen

UiB med på verdensledende medieinnovasjon

Med støtte fra Forskningsrådet skal grafikkselskapet Vizrt og Universitetet i Bergen samarbeide om å lage et verdensledende verktøy for online videoredigering.

UTDANNING | MEDIEVITENSKAP

Nyskapende studier i Media City Bergen

Fra 2017 kan mediestudenter søke på seks nye profesjonsstudier. Disse skal hjelpe studentene å mestre og se muligheter i fremtidens medielandskap.

UTDANNING | MEDIA

Slik overtok mobiltelefonen media – og undervisningen

Mobiltelefonen er blitt journalistens viktigste arbeidsverktøy. Ved Universitetet i Bergen er nye teknologier integrert i de profesjonsorienterte studiene.

Kronikk av Hallvard Moe

Høyresiden har størst mistillit til journalistikken

Folk har liten tiltro til at norske journalister er upartiske. Mistilliten er sterkest blant velgere på høyresiden og blant folk som er innvandringskritiske. Kronikk av Kjersti Thorbjørnsrud og Hallvard Moe i Aftenposten.

Hva er UiB Alumni?
Ordet alumni er latin, og betyr tidligere elever ved en skole. Alumnusvirksomhet innebærer derfor å knytte bånd mellom tidligere studenter og deres universitet – slik at det blir et livslangt forhold mellom dem.
UiB Alumni er en møteplass for alumner, fagmiljøer og studenter som har tilknytning til Universitetet i Bergen (UiB). Alumnusportalen er verktøyet som brukes for å formidle informasjon og kontakt.

Egne sider om Alumni