Hjem
Click

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Artikkel

Sakte-TV styrker nasjonal identitet

De som ser på, er mest opptatt av bilder av norsk natur og å bli kjent med landet, forteller medieviter i artikkel for forskning.no.

35279034755_cd9ab758bf_k.jpg

Illustrasjonsbilde norsk natur
Foto:
Yiannis Theologos Michellis

Medieviter Elisabeth Urdal fra Infomedia skriver sammen med Roel Puijk fra Høgskolen i Innlandet om sakte-TV i en artikkel for forskning.no. Urdal har nylig levert masteroppgave om sakte-TV. Les om oppgaven hennes her.

Populært blant eldre seere

Det viser seg at litt over halvparten av befolkningen ikke har sett noe, eller svært lite sakte-TV, ifølge en kvantitativ undersøkelse fra Høgskolen i Innlandet som fokuserer på sakte-TV reiseprogrammer.

Det er klart at sakte-TV ikke er spesielt attraktivt blant de unge. Tendensen er – som for NRK programmene generelt – at eldre ser mer på ulike sakte-TV sendinger enn yngre.

Yngre ser generelt mindre på lineær TV enn de eldre og benytter isteden strømmetjenester som Netflix, HBO og lignende. Det er ofte tilfeldig når yngre seere ser på sakte-TV, ifølge en studie basert på enkeltintervjuer med yngre (18–29 år) og eldre (49 år+) seere i bergensområdet.

Mennene ser mest

Et annet funn i spørreundersøkelsen er kanskje litt uventet. Man skulle kanskje forvente at menn foretrekker fart og spenning og at kvinner har mer sans for mer rolige programmer, men dette mønsteret fant vi ikke, heller det motsatte.

Togprogrammene hadde større oppslutning blant mennene, Telemarkskanalen hadde mest oppslutning blant kvinner, mens både menn og kvinner så omtrent like mye på Hurtigruten.

Teksten er hentet fra forskning.no. Les hele artikkelen her.