Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhet

Retorikere analyserer politiske bilder

Retorikkgruppen ved Infomedia viser gjennom en politisk artikkelserie bilders betydning i norsk valgkamp, og hvordan politikerne bedriver strategisk kommunikasjon ved å dele tilsynelatende private bilder.

img_2671.jpg

Retorikkgruppen

Sakene blir publisert hver onsdag og fredag frem mot valget, og inngår i serien "Politiske bilder", som er et fast innslag på Vox Publica.

– Initiativet kom fra retorikkgruppen, og tanken bak serien er faglig formidling gjennom enkle og korte saker, forteller stipendiatene og to av bidragsyterne til "Politiske bilder", Ida Andersen og John Magnus Dahl.

–Vi ønsker å vise hvilken rolle bilder har i politikk, og hvordan både media og politikerne bruker bilder til å formidle budskap, utdyper Dahl.

Politikerne er personlige, men strategiske

Stipendiatene vektlegger at bilder har hatt en sentral rolle innen politikk i lang tid, men at bildene har endret noe form grunnet internett og sosiale medier.

– Nå har vi betydelig flere bilder enn tidligere og bilder blir spredt raskere. Samtidig er det nå flere enn journalistene som får bildene sine ut i offentligheten, sier Dahl og trekker frem amatørbilder tatt av privatpersoner og bilder fra politikernes egne kontoer i sosiale medier.

Andersen og Dahl mener at bildene som deles av politikere i sosiale medier ofte kjennetegnes av en personlig stil.

– Gjennom bilder i sosiale medier ønsker politikerne å vise at de er «menneskelig» og «ekte». De viser mer av det som kalles for et «backstage»-område, sier Andersen.

– Men selv om bildene fremstår som private og lite tilgjort, er det som regel snakk om strategisk kommunikasjon, punkterer hun og nevner eksempelvis skjermdumpene til Erna Solberg og Knut Arild Hareide som ble delt på Solbergs Facebook-profil.

Tilknyttet innhold