Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

STUDENT

Sakte-TV: – Det må være lekenhet i bunn

NRK har gjort stor suksess med konseptet sakte-TV. I dag fortalte «mannen bak sakte-TV» Thomas Hellum om produksjonen til studenter ved Media City Bergen.

4827082970_c4d419e3e3_o.jpg

Hurtigruta
– Vi ønsket at folk skulle få oppleve en reise hjemme i sin egen stue, sa Thomas Hellum til studenter på TV-produksjon i dag på bransjeseminar i Media City Bergen.
Foto:
Cathrine Lindblom Gunasekar.

– Sakte-TV startet i 2009 i kantinen til NRK, innledet Hellum.

I begynnelsen hadde de flere forslag, men til slutt bestemte deg seg for å markere Bergensbanens 100-årsjubeleum ved å vise togreisen i sin fulle lengde. Resultatet ble Bergensbanen minutt for minutt som varte i syv timer og 14 minutt.

Sendingen ble raskt populær og spredte seg fort i sosiale medier.

– Folk snakket om togreisen som om de var på toget selv og det ble en felles opplevelse for publikum, sa Hellum.

Ville vise en reise i sin fulle lengde

Hellum fortalte videre om de andre sakte-TV-sendingene til NRK, og hva de ønsker å oppnå med programmene sine.

– Intensjonen var å lage en reise og lage noe rart. Vi ønsket at folk skulle få oppleve en reise hjemme i sin egen stue, sa Hellum og brukte eldre som sitter mye hjemme som et eksempel.

Hellum tror at noe av fascinasjonen for sakte-TV handler om at hendelser blir vist i full lenge og uten klipping, og at programmene ofte går direkte. 

– I sakte-TV er ingenting klippet vekk og publikum vet ikke hva som vil skje. Mest sannsynlig vil det ikke skje noe spesielt, men det kan vi ikke vite på forhånd og det skaper spenning, sa Hellum.

Mer vågale av sakte-TV

Hellum mener at sakte-TV har påvirket måten NRK forteller historier på, og gjort dem mer vågale.

– Nå kan vi gå for en serie uten å vite på forhånd om den vil lykkes. Om du ikke gjør feil, har du ikke beveget deg nok på kanten. Det må være lekenhet i bunn, avsluttet han.