Hjem
Kunst og hage

Slipp III

Hester i bevegelse: Når hestene slippes ut på beite, er de fulle av spillopper. De styrter frem i galopp, steiler og pruster. Vinjums maleri fanger inn den yre livsgleden hos dyrene. Bildet blir en hyllest til bevegelsen og kraften i de tre hestekroppene, som kommer rett mot oss, på vei ut av billedflaten.

Johannes Vinjum, Slipp III, 1987.
Johannes Vinjum, Slipp III, 1987.
Foto/ill.:
Alf Edgar Andresen

Hovedinnhold

Som alltid når noe er i hurtig bevegelse, ser vi ikke dyrene klart. De trer likevel tydeligere frem enn bakgrunnen, som er helt ute av fokus og glir sammen til lysende gul- og grønntoner.

Går vi tett på Slipp III, risikerer vi å miste motivet. I stedet kan vi bli stående og kikke på hvordan malingen er lagt. Noen steder er overflaten ru som et grovt tekstil, med klumper av maling tilsynelatende tilfeldig spredd utover. I andre felter er malingen lagt i tynne, gjennomskinnelige lag, med flere farger oppå hverandre. Bildet får en abstrakt kvalitet, som virker uavhengig av det figurative innholdet, men som faktisk har tett sammenheng med det. For det er gjennom tilføringen av maling på lerretet at hestene trer frem i livaktig form.  

Johannes Vinjum (1930-1991) hører til en gruppering som ofte kalles “nye figurative” eller “ny-romantikere”, som i 1960- og 1970-årene fant andre veier til det moderne enn de toneangivende abstrakte eller politisk orienterte tendensene. Vinjum så på maleriet som en prosess, og flikket og endret på billedflaten for å oppnå sine lysfylte, sanselige bilder. Verkene hans finnes blant annet i Nasjonalgalleriet og Museet for samtidskunst, og i Vinjumgalleriet på Aurlandsvangen.

NORA SØRENSEN VAAGE