Hjem
Kunst og hage

Å se en vegg

I auditoriene 1-3 på Juridisk Fakultet har betongveggene, som hovedsakelig er holdt i en ujevn blåfarge, innslag av andre farger i rettlinjede felt. De malte feltene er laget av kunstner Thomas Hestvold.

Neste
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
1/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
2/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
3/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
4/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
5/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
6/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
7/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
8/9
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
© Thomas Hestvold / BONO. Maleri på betong
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
9/9
Tilbake

Hovedinnhold

Fargefeltene er ikke skrikende, selv om fargene til dels er kontrasterende. De varierer fra rødbrunt og rosa til grønnblått, men i duse toner som ikke forlanger vår oppmerksomhet. Man kan sitte i auditoriet i timevis uten å bli seg dem bevisst. Men om man skulle komme til å legge merke til dem, kunne man bli slått av hvordan de utfordrer veggens rolle som et rent skille mellom dette rommet og det neste.

Utsmykningene er så enkle at de nesten er umerkelige. Mange andre utsmykningsprosjekter søker å skape en illusjon, for eksempel av et rom inni rommet. I auditoriene på Juridisk fakultet blir veggen tvert imot presentert, uten at det gjøres iøynefallende. Feltene blir en hyggelig overraskelse for de som oppdager dem, som gjøres oppmerksomme også på de naturlige variasjonene som finnes i de malte betongveggene.

Thomas Hestvold (1957-) har lenge vært opptatt av de formale problemstillingene i maleriet, og utforsket kontrasten mellom rom og flate. Han er inspirert av senmodernismen, men har ikke de samme ambisjonene om å finne frem til ”evige lover” for kunsten. I utsmykningene i Dragefjellet finnes tydelige assosiasjoner til color-field-malerne, kanskje særlig Mark Rothko. Enkle uttrykk, klare linjer og et fokus på farger var karakteristisk for color-field. I Hestvolds utsmykninger synes de forenklede linjene å aksentuere veggen som vegg.

http://www.thomashestvold.no/

NORA SØRENSEN VAAGE