Kunst og hage

Agnes Hiort: Portrett av Erik Waaler, 1960

Erik Waaler (1903-1997) var en av to professorer som ble utnevnt i medisin da Universitetet i Bergen ble opprettet, og han ble den første dekanen ved Medisinsk fakultet.

Agnes Hiort: Portrett av Erik Waaler, 1960
Alf E. Andresen

Da Bjørn Trumpy gikk av, ble Waaler den andre rektor ved UiB, og satt i vervet fra 1954 til 1959. Waaler er mest kjent for oppdagelsen av en faktor i blodet til revmatikere, som la grunnlag for utviklingen av en ny diagnostisk test, kalt Waaler-Rose’s test. Han var en drivkraft i opprettelsen av tannlegeutdanningen i Bergen, og i utviklingen av de prekliniske institutter ved Universitetet. Waaler ble ridder av første klasse av St. Olavs Orden i 1959, og forfremmet til kommandør i 1973. I 1964 mottok han Fridtjof Nansens belønning fra Det Norske Videnskaps-Akademi.

I portrettet står Waaler vendt nesten rett fremover, men med hodet lett på skakke så vi ser ansiktet i nesten trekvart profil. Han ser ledig og avslappet ut, med høyre hånd holdt elegant foran magen. Han er iført rektorkappen, fargen står i kontrast til den blå og hvite bakgrunnen som i høyre hjørne overtas av en rødtone mye klarere enn kappens.

Agnes Hiort (1899-1984) virket først og fremst som portrettmaler. Hun malte flere portretter av kongefamilien, og av kjente kunstpersonligheter som Fartein Valen og Nini Roll Anker. Tidlig i karrieren laget hun for det meste landskapsmalerier og bilder med religiøse motiver, men etter hvert som hun fikk flere oppdrag, ble det nesten utelukkende portretter. Hiort malte i en dus, avstemt fargepalett, men likevel med et stort spekter og sans for fargespill. Strøkene hennes er løse, men fremstillingen av den portrettertes karakter er markant. Selv om hun ”tok folk på kornet”, tippet hun aldri over i karikaturen. Til det hadde hun en for finstemt forståelse for mennesker.

NORA SØRENSEN VAAGE