Hjem
Styre og ledelse

Program: Et dynamisk og fremtidsrettet universitet

"A dynamic and forward-looking university". Election manifesto for the office of Rector at the University of Bergen 2009. Rolf K. Reed, Ernst Nordtveit and Lise Øvreås

Hovedinnhold

Norsk versjon

UiB har som mål å være et tydelig forskningsuniversitet og et breddeuniversitet på høyt internasjonalt nivå. Forskning av høy internasjonal kvalitet er et viktig mål i seg selv, men også en nødvendig basis for god utdanning, formidling og nyskaping. Vi vil utvikle UiB til en offensiv og fremtidsrettet institusjon som har et kontinuerlig fokus på kvalitet i forskning og utdanning og som også har evne til å møte de krav og forventninger som stilles til universitetene når det gjelder å bidra til å løse samfunnets utfordringer.

For å realisere denne målsettingen vil vi legge vekt på å styrke UiBs evne til å konkurrere om forskertalenter, studenter og forskningsmidler. Vi vil legge til rette for at UiBs forskere, i alle faser av karriereløpet, får gode rammevilkår for faglig suksess. Vi vil mobilisere UiBs beste kvaliteter for å tilby studentene en utdanning som gir dem mulighet til å realisere sine ambisjoner og nå sine mål. Vi vil arbeide for å bringe grunnleggende forskning høyt på samfunnets agenda og samtidig skaffe nye inntekter som gjør UiB mindre sårbar for svingninger i offentlig finansiering av universitetene. Livslang læring og likestilling er sentrale elementer i vårt arbeid.

Vi vil i utviklingen av Universitetet i Bergen særlig legge vekt på følgende områder:

1) Utvikling av fagene gjennom nyskaping, samhandling og faglig lederskap

UiB har et ansvar for utvikling av faglig bredde og av de tradisjonelle disiplinene. Forskningsuniversitetet må gi rom for utvikling av fremragende miljøer som gir opphav til nye disipliner som kan bidra til å løse morgendagens spørsmål og samfunnsutfordringer. Dette må skje både gjennom bevisst satsing på sentrale forskningsfelt og gjennom å utnytte kreativiteten i organisasjonen ved å fange opp og støtte fagmiljø som viser god utvikling og potensial.

Gjennom satsing på sterke miljøer og tverrfaglig samarbeid ved hele UiB, vil vi aktivisere institusjonens potensial for å kunne bygge og utvikle nye og framtidsrettede forskningsfelt og forskningsmiljø. Disse kan igjen bidra til å utvikle morgendagens forskningsfelt og til å løse viktige samfunnsmessige utfordringer.

Styrket faglig ledelse, enten denne er valgt eller tilsatt, er nødvendig for at institusjonen skal kunne fange opp og utnytte kreativiteten og kompetansen hos forskerne og legge til rette for at gode ideer kan utvikles til levedyktige prosjekter - innen og mellom disipliner.

2) Attraktive, fleksible og relevante studieprogram

Alle studieprogram skal ha studentene i fokus.

I aktiv dialog med studentene vil vi mobilisere UiBs beste kvaliteter for å tilby studentene en utdanning som gir dem mulighet til å realisere sine ambisjoner og nå sine mål.

Studentene skal møte et bredt og fleksibelt studietilbud som gir utdanning av høy kvalitet og legger et godt og relevant grunnlag for deres framtidige yrkeskarriere. Studietilbudet må tydelig formidle hvilken kompetanse utdanningen gir. Utdanningen skal være forskningsbasert og holde et høyt pedagogisk nivå. Det skal legges vekt på helheten i studieløpet og studentene skal oppleve forutsigbarhet i alle forhold knyttet til sin studiesituasjon.

Vi vil arbeide for at de nasjonale satsene for studieplasser skal dekke de reelle kostnadene ved å bringe kvaliteten i studieprogrammene opp på det nivået som kreves i et kunnskapssamfunn.

Det fysiske læringsmiljøet skal være av høy kvalitet og vi vil arbeide sammen med studentene for å bedre studiefinansieringen og studentenes boligsituasjon. Vi vil gå i aktiv dialog med studentene omkring alle sider av studiesituasjonen

3) Styrket rekruttering og forutsigbar forskerkarriere

Et forskningsuniversitet er avhengig av å kunne rekruttere de beste kandidatene og gi dem inspirasjon og mulighet for å utvikle seg til forskere på høyt nivå. Vi vil arbeide for et helhetlig og forutsigbart rekrutteringsløp fram til en karriere som selvstendig forsker og forskningsleder. De beste forskertalentene må få mulighet for tilsetting etter postdoktor-perioden ("tenure track") for å kunne kvalifisere til fast stilling. Rekrutteringsprogrammet i Bergen Forskningsstiftelse synes å være en god modell å bygge på og videreutvikle.

Vi vil legge til rette for at alle våre forskere får mulighet til kontinuerlig oppdatering av kunnskap.

UiB må samarbeide med omkringliggende forskningsinstitusjoner og samfunnsaktører for å skaffe gode og attraktive karriereveier for våre kandidater.

4) Et internasjonalt forskningsuniversitet med god samfunnsdialog og forpliktende samarbeid regionalt og nasjonalt

All god forskning er internasjonalt forankret. UiB skal framstå som et universitet med internasjonal tyngde. Vi vil arbeide for å utvikle samarbeid og allianser med utenlandske universiteter for å styrke våre egne fagmiljøer og for å oppnå bedre forskningsresultater. Det skal legges vekt på å delta i store internasjonale forskningssatsinger (for eksempel ERC) og store internasjonale prosjekter i hele UiBs bredde og å kunne gi våre forskere anledning til å kunne benytte kostbar internasjonal infrastruktur.
.
UiB må ta det ansvaret som følger av å være den største utdannings- og forskningsinstitusjon på Vestlandet. Gjennom dialog, nettverksbygging og forpliktende samarbeid med relevante forsknings-, utdannings- og samfunnsaktører, vil vi bidra til kompetanseoppbygging, innovasjon og kunnskapsformidling i regionen. UiB må i tillegg til å fylle rollen som uavhengig forsknings- og utdanningsinstitusjon, bidra til å løse sentrale samfunnsutfordringer som fattigdom, miljø- og klimakrise og legge grunnlaget for økt verdiskaping.

UiB må tydeliggjøre og styrke sin rolle i nasjonale strategier og samarbeid.

5) Styrke UiBs økonomiske fundament og strategiske handlingsrom

UiB må styrke sin evne til å konkurrere om forskningsmidler gjennom bevisste satsinger, bedre støttefunksjoner i søknadsprosessene og ved utvikling av nasjonale og internasjonale nettverk.

UiBs rolle som nasjonal aktør og som premissleverandør for forskning på nasjonal og internasjonal arena, må styrkes. Det samme gjelder vår evne til dialog og samhandling med aktuelle offentlige etater, forskningsinstitutter og næringsliv. En aktiv samhandling med Unifob og andre UiB-nære forskningsaktører, vil også være viktig for å styrke forskningsfinansieringen og forskningsaktiviteten i regionen.

UiB må gjenopprette og utvikle gode relasjoner og samhandling med næringsliv i Bergen og omegn for å styrke forskning, utdanning og næringsutvikling.

6) Organisasjon og ledelse

UiB skal være en organisasjon preget av åpenhet, medbestemmelse, personlig ansvar og en høy etisk standard. Vi vil utøve en åpen og inkluderende lederstil.

Vi vil utvikle UiB til å bli en organisasjon med større grad av åpenhet, medbestemmelse og personlig ansvar. Vi vil etterstrebe videreutvikling av UiB basert på de etiske grunnpillarer: åpenhet, etterprøvbarhet, vitenskapelig rederlighet og kritisk diskusjon.

Vi vil følge opp Universitetsstyrets vedtak om gjennomgang av ledelsesform i løpet av perioden, gjennom en bred og grundig behandling i organisasjonen. Siktemålet vil være etablering av faglig og kompetent ledelse på alle nivå, med god forankring og legitimitet i fagmiljøene.

Organisering av forskningsvirksomheten må ta hensyn til fagenes egenart.

 

In English

The University of Bergen (UiB) aims to be a strong research university that undertakes world-class research across a wide range of academic disciplines.While research of high international quality is an important goal in itself, it also provides the foundation for top quality education, public outreach and innovation. We would like to develop UiB into a decisive and progressive institution with a continuous focus on quality in its research and education initiatives; an institution that is able to address the demands and expectations placed upon institutions of higher learning to help solve the challenges that face society today.

To fulfil these goals, we will focus on strengthening UiB’s ability to compete for talented researchers, students and research funding. We will ensure that UiB researchers, throughout all stages of their career, are provided with a framework for success in their field. We will mobilise UiB’s best resources to offer students an education that will enable them to fulfil their ambitions and reach their goals. We will strive to ensure that basic research has a high priority in the societal agenda as well as securing new sources of funding that will make the university less vulnerable to changes in public funding policy. Lifelong learning and equal opportunities are also areas of central concern.

We will emphasise the following areas in particular in our programme for the development of UiB:

1) Academic development through innovation, collaboration and scholarly leadership

UiB is responsible for the development of both academic breadth as well as ensuring the importance of traditional disciplines. As a research university, UiB must encourage the development of outstanding academic milieu, as these will be the breeding ground for new research directions, which in turn are necessary be able to address the questions and challenges facing society in the future. This strategy will involve prioritising particular research and academic areas and using UiB’s innate resourcefulness to identify and champion those areas that demonstrate good development potential.

Through prioritising support to high quality groups and multi-disciplinary collaborations across the university, we will be able to encourage and develop new, cutting-edge research areas and research milieu. These will, in turn, contribute to developing future fields of research and addressing important societal challenges.

Strong academic leadership, whether elected or appointed, is necessary for the university to be able to successfully engage and exploit the creativity and competencies of its researchers and to ensure that good ideas can be developed into viable projects – both within and across disciplines.

2) Attractive, flexible and relevant study programmes

All study programmes will focus on the students.

By engaging in active dialogue with the students we will be able to mobilise UiB’s best resources to offer students an education that will enable them to fulfil their ambitions and reach their goals.

There should be a broad and flexible selection of programmes that will give students at UiB a high quality education as well as providing a solid and relevant foundation for their future careers. Each study programme must clearly communicate what type of competence it gives. Education at UiB will be research-based and maintain a high pedagogic standard. Focus should be on the entire study period and students should experience predictability in all factors pertaining to their studies.

We will strive to ensure that government funding for education covers its real costs thereby assuring that education quality is at the level required for today's knowledge-based society.

The physical learning environment should be high quality and we will work with the students to improve education financing as well as the student housing situation. We will enter into active dialogue with the students concerning all aspects of their university studies.

3) Improving recruitment and providing better research career prospects

 A research university needs to be able to recruit the best candidates, to inspire them and to enable them to develop into highly competent researchers. We aim to build a unified and structured recruitment process that will lead towards careers as independent researcher or research leaders. Opportunities must be made for continuing to employ the most talented researchers after their post-doc period so that they can then qualify for a permanent position. The recruitment programme being developed at the Bergen Research Foundation seems to be a good model to develop further.

We will make it possible for all our researchers to have an opportunity to engage in life-long learning thereby continuously refreshing their knowledge.

UiB must cooperate with the other regional research institutions and other relevant institutions in the community to create good and interesting career paths for our graduates.

4) An international research-based university that engages in social dialogue and commits to regional and national collaboration

Good research is tied to international roots. UiB aims to emerge as an internationally recognised university. We will strive to develop cooperation and collaboration initiatives with foreign universities in ways that will strengthen our own academic disciplines as well as yielding better research results. We will aim to have an active voice in major international research organisations, such as the European Research Council (ERC), and across UiB to be active in major international projects, as well as giving our researchers the opportunity to utilise international infrastructures.

UiB must actively assume the responsibility that follows from its status as the largest education and research institution in Western Norway. Through communication, networking and collaborative interactions with the relevant institutions within research and education, as well as within the community, we will contribute to competency-building, innovation and to encourage the dissemination of knowledge in the Bergen and Western Norway region. In addition to being an independent institution for research and education, UiB must also play a role in looking for solutions to the important challenges facing society today, such as poverty and environment and climate issues, thus laying the groundwork for ensuring a good quality of living for us all in the future.

UiB must clarify and strengthen its role in national strategic plans and collaborations.

5) Strengthening of UiB’s funding support and strategic manoeuvrability  

UiB must strengthen its ability to compete for research resources through the establishment of clearly defined priorities, better support for application processes and by developing national and international networks.

UiB’s role as leader and advisor for research in the national and international arenas must be reinforced. This also applies to our ability to communicate and collaborate with the relevant public agencies, research institutions and the business sector. Active cooperation with Unifob and other research institutions that are closely linked to UiB will also be important for strengthening research funding and research activity in the region.

UiB must re-establish and strengthen relations and cooperation with the business sector in the Bergen region to encourage research, education and business development.

6) Organisation and leadership

UiB as an organisation should be characterised by openness, democracy, personal responsibility and high ethical standards. We are committed to having an open and inclusive leadership style.

We will promote UiB as an organization with a higher degree of openness, active participation and personal responsibility. We will strive to further its development based on the ethical cornerstones of openness, verifiability, scientific integrity and critical discussion. We will follow up the University Board’s decision to examine leadership style during the coming period, through a broad and thorough examination of the issue by the institution as a whole. The aim of this process will be the establishment of professional and capable leadership at all levels; leadership that is founded on and legitimised by the academic disciplines.

The organisation of the research activities at UiB must take into consideration the distinctiveness of the various disciplines.