Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Plasthvalen

UiB-forskere i internasjonal dokumentar

Britiske Sky News har fulgt arbeidet med plasthvalen siden den ble funnet ved Sotra i januar. Nå kan du se hele dokumentaren gratis.

Plasthvalen
Sky News

Fagfolk ved Universitetsmuseet var raskt på plass da hvalen ble oppdaget på Sotra. Et halvt år senere har plasten i hvalens mage engasjert en hel verden.

Britiske Sky News sendte sin egen miljøjournalist Thomas Moore til Bergen for å dekke saken. Han besøkte Sotra og har fulgt arbeidet ved Universitetsmuseet utover våren.

Sentrale personer i dokumentaren er Terje Lislevand, Hanneke Meijer og Christophe Noever.

Britene ble sterkt engasjert da det ble avdekket at mye av plastavfallet i havet stammer fra Storbritannia. Sky startet en egen kampanje for å bevisstgjøre folk og peke på løsninger gjennom Sky Ocean Rescue-kampanjen. I FN har det på nytt blitt fokusert på det globale plast-problemet i havene.

Funnet av all plasten i hvalens mage fikk bred dekning i mediene over hele verden. Gåsenebbhvalen ble nærmest et ikon i kampen mot plastforsøpling i havet.

Les mer: Hvalen som åpnet øynene til folk

Den 45-minutter lange engelskspråklige dokumentaren vil bli vist i mange land.

Her ser du filmen gratis på nettsidene til Sky.