Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Norge som energinasjon

Morgendagens arbeidsmarked i fornybar-sektoren

Hvordan ser framtidens energisamfunn ut, og hvordan vil det påvirke arbeidsmarkedet i årene som kommer? Hvor lenge vil oljeindustrien fortsette å være ledende innen energibransjen, og er utviklingen av fornybare energiløsninger begynnelsen på slutten for oljeeventyret?

NORSK SPRÅKVETT: Et team på mer enn 20 UiB-medarbeidere arbeidet med å lage...
Colourbox

Tekna Student Bergen og Geofysisk Fagutvalg inviterer til årets største konferanse av og for studenter! Dette blir en helaften med spennende foredragsholdere som skal besvare noen av de mest sentrale spørsmålene Norge som energinasjon står overfor i dag. I løpet av kvelden får du mulighet til å møte en rekke representanter som er ledende innenfor sine fagfelt, og som har en brennende interesse for å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og teknologi.

Kvelden vil avsluttes med en spennende debatt, og vi tar gjerne imot spørsmål fra publikum på forhånd. Under kveldens arrangement vil det være mulig å kjøpe seg forfriskninger i baren, i tillegg til at det vil være en lettere matservering. Velkommen til en lærerik og sosial kveld i Grieghallen.

Ta gjerne med en venn – arrangementet er åpent for alle.

Bakgrunn for konferansen: Helt siden den offisielle åpningen av norsk oljeproduksjon på Ekofiskfeltet i 1971 har petroleumsindustrien spilt en spesielt viktig rolle for økonomi, arbeidsplasser og teknologiutvikling i Norge. Samtidig har nødvendigheten av ren, billig, distribuert og fornybar energi vokst frem i de senere årene, og stadig flere bedrifter i Norge arbeider nå med produksjon, lagring og distribusjon av energi fra vind, hav og sol.

På mange måter står vi nå ved et veiskille for overgang fra fossil til fornybar energi, og hvordan energisamfunnet vil utvikle seg i årene som kommer vil være avgjørende for å nå FNs Bærekraftsmål 7: Ren energi til alle.

Foredragsholdere:

• Alexandra Bech Gjørv

Konserndirektør SINTEF

• Helge Drange

Klimaforsker ved Geofysisk institutt/UiB

• Vegard Frihammer

GEO i Greenstat

• Torfinn Harding

Førsteamanuensis ved NHH

• Bjørn K. Haugland

Konserndirektør for bærekraftig utvikling i DNV GL

• Kari Elisabeth Kaski