Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Allmøte for ansatte og studenter

Allmøte om arbeid med ny strategisk plan for MatNat fakultetet

Vi vil gjerne høre hva du mener er viktig for å skape et enda bedre fakultet!

En tavle med masse spørsmål
Colourbox

Program for allmøtet

13:00     Dekan Helge K. Dahle ønsker velkommen

13:10     Prodekan Harald Walderhaug og prodekan Jarl Giske -

Nåsituasjonen ved fakultetet

13:30     Innspill til strategiarbeidet fra to arbeidsgrupper om energi

-Professor Inga Berre: Fornybar

-Professor Harald Høiland: Petroleum

13:50     Pause

14:00     Utfordringer til MN-fakultetet

-Professor Vigdis Vandvik: Hva er god utdanningskvalitet?

-Forsker Thomas Arnesen: Hva trenger våre fremragende forskningsmiljøer?

-Studentene Ellen Folgerø og Kjell Roymond Olsen:

Hvordan rekrutterer vi de beste studentene?

14:15     Dekan Helge K. Dahle - Visjoner, utfordringer og løsninger

14:35     Plenumsdiskusjon

15:00     Slutt

Prosessen fram mot en ny strategisk plan

Det skal utarbeides en ny strategisk plan for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet i løpet av 2015.

Den nye planen skal gjelde fra 2016. Arbeidet er påbegynt, og fakultetsstyret har lagt noen overordnede rammer for hvordan prosessen skal foregå. Instituttlederne og fakultetsledelsen kommer i fellesskap til å utarbeide et strategiplandokument i løpet av neste år, som deretter blir lagt fram for fakultetsstyret for endelig behandling og vedtak.

Det er fortsatt tidlig i prosessen. På allmøtet vil det bli orientert om hva som har skjedd så langt, og om videre planer. Møtespråket vil være norsk. Det er imidlertid åpent for spørsmål og kommentarer på engelsk, og svar vil i så fall bli gitt på engelsk.

Det vil bli holdt flere allmøter, og bli flere muligheter for å gi innspill underveis i prosessen for både studenter og ansatte.

Utfordringer og rammebetingelser

Fakultetet påvirkes av rammer satt av UiB sentralt og Kunnskapsdepartementet, og av lover og regler som gjelder for vår sektor.

Våre politiske myndigheter har klare forventninger om at universitetene skal ha tydelige profiler, utføre forskning og utdanning av kandidater på høyt internasjonalt nivå, og ivareta en rekke nasjonale og regionale behov. Og myndighetene styrer oss gjennom budsjetter som i stor grad påvirkes av oppnådde resultater innen forskning og utdanning, og der våre resultater blir målt opp i mot de andre universitetene i Norge.

Disse ytre forhold påvirker vår økonomi og infrastruktur, og gir rammer for hvordan vi kan organisere forskningen og utdanningen, og for hvor stort omfang denne kan ha, og kvaliteten på denne. De ytre rammene kan synes begrensende, men vi er ikke uten mulighet til å påvirke disse!

På allmøtet vil fakultetsledelsen si litt om de viktigste utfordringene vi ser for fakultetet for kommende strategiperiode, og som vi mener den nye strategiplanen bør omhandle.

Hvordan skal vi sammen skape et enda bedre fakultet?

Målet må være å få til best mulig og mest mulig forskning og utdanning med de ressursene vi har! Lykkes vi med dette vil det kunne føre til økte ressurser til våre fagmiljøer, slik at vi kan få gjort enda mer av alle de viktige tingene vi ønsker å få til. For våre fagmiljøer besitter unik kompetanse, som Norge og verden har økende behov for, gjennom den forskningen som utføres og de kandidatene vi utdanner.

Skal vi lykkes i stadig sterkere konkurranse om både de beste hodene og om økonomiske ressurser, må vi bli enda bedre på både utdanning og forskning! Hvordan skal vi klare det, og hvordan bør vi da prioritere? Og hvordan skal vi ivareta bredden innen nysgjerrighetsdreven grunnforskning, samtidig med spissere tematiske satsinger og gode vekstvilkår for miljøer som skal kunne hevde seg i den internasjonale forskningsfronten?

De største globale utfordringene, som universitetene forventes å bidra til å løse er tverrfaglige, mens vi i stor grad har en disiplinbasert organisering ved fakultetet. Er dette et problem for vår forskning og utdanning, og hvordan kan dette i såfall overvinnes?

Disse spørsmål og flere til trenger vi hjelp av ansatte og studenter ved fakultetet for å finne svar på! Hva bør være anderledes ved fakultetet om fem år? Hva må vi gjøre for å komme dit?

Vi ønsker oss en ambisiøs men realistisk strategiplan

Fakultetsledelsen ønsker seg en strategisk plan, en retningsviser, med både ambisiøse og realistiske mål for et best mulig fremtidig resultat for fakultetet. Vi skal utforme visjoner, ambisjoner og konkrete mål for vår forskning og vår utdanning, men også for oppfyllelse av andre forventninger som ligger på universitetene knyttet til for eksempel formidling og bidrag til innovasjon.

Fakulteteledelsen ønsker alle ansatte og studenter som ønsker informasjon om strategiprosessen og/eller har innspill velkommen til dette første allmøtet om arbeidet med en ny strategisk plan for fakultetet.

Helge K. Dahle
dekan