Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

60-års jubilanten!

Institutt for fysikk og teknologi (IFT) er blitt 60 år, og den store begivenheten markeres med et spennende fagseminar førstkommende fredag 15.mai.

- Vi har samlet en rekke fremragende foredragsholdere til å belyse hvordan fysikken berører viktige samfunnsområder, kan en entusiastisk instituttleder Jan Petter Hansen fortelle, som samtidig skryter uhemmet av de lokale arrangørene - medarbeiderne ved IFT: - De har alle gjort en kjempeinnsats for å få i stand denne markeringen!

Fagseminaret starter kl. 1215, og først ut blant foredragsholderne er IFT sin egen Egil Lillestøl, professor emeritus, som har vært sentralt i nyhetsbildet de siste årene i sin kamp for Thorium-kraftverk og fokus på fremtidig energikrise. I sitt foredrag vil Lillestøl se på fysikkens rolle på hjemme- og utebane og som mellomfolkelig brobygger.

Neste person ut er Gunnar Løvhøiden, professor ved UiO, tidligere professor ved UiB, nå også President i Norsk Fysisk Selskap. Løvhøiden har de siste årene arbeidet med å bygge ALICE-detektoren ved den nye LHC-akseleratoren i CERN, et eksperiment man tror vil kunne føre til banebrytende funn innen forskningen. En av de mest spennende gåtene i dag som Jan Petter Hansen håper at LHC-eksperimentet vil kunne løse er mysteriet om mørk materie: - I flere tiår har astrofysikerne, som studerer det store verdensrommet, kunnet fortelle at det foregår noe mystisk og uforklarlig der ute. For målinger viser at stjernene beveger seg fortere enn hva fysikklovene tillater. Kan det være at fysikklovene er feil? Eller finnes det et usynlig stoff der ute, en mørk materie som ingen kan se, som ikke reagerer med noe, men som likevel har en gravitasjonskraft som holder Universet på plass? I LHC-akseleratoren på CERN skal man la partikler kollidere med hverandre, og gjennom dette eksperimentet håper man å kunne ”bevise” at mørk materie finnes, og hva det er for noe. En av de mest spennende sidene ved jakten på mørk materie er samspillet mellom forskere som studerer de aller største objektene (astrofysikerne) og de aller minste byggesteiene (partikkelfysikerne), og tittelen på Løvhøiden sitt foredrag er ”Mellom mikro- og makrokosmos”.

Deretter er det duket for en ny IFT-professor, Alex Hoffman, som skal ta for seg fysikkens rolle for energispørsmål. Dette temaet blir stadig mer viktig i en tid da verden skriker etter nye energiløsninger. Siden sin spede barndom har instituttet alltid prøvd å ligge i forkant av utviklingen, og i denne sammenheng vil Hansen trekke frem innsatsen som ble gjort på begynnelsen av 1980-tallet, da man tok initiativ til å etablere forskningsprogrammer innen olje og gass. Disse studiene er i dag blant de mest populære ved universitetet, og har sørget for å utdanne flere hundre olje- og gassfysikere, til stor nytte og glede for norsk oljeteknologi. Hoffman har hatt utstrakt samarbeid med olje- og gassindustrien, og er ledende i forskningen på blant annet gassrensning, hydratpartikler og brenselceller.

Det er ikke bare Johan Moan, professor ved Radiumhospitalet og UiO, som har hatt glede av sin egen forskning. Utallige hudkreftpasienter over hele verden har Moan å takke for at de har kunnet erstatte et kirurgisk inngrep med enkel lysbehandling. Moan er blant de mest kjente og anerkjente forskere internasjonalt innen fotobiofysikk, fotobiologi og fotomedisin, og hans foredrag har tittelen ”Fysikkens rolle i biologiens århundre”.

Til å avslutte den spennende fagdagen har arrangørene fått tak i Bo N. Andersen, direktør ved Norsk Romsenter. Andersen er kjent som en meget dyktig og engasjert foredragsholder, og vil se nærmere på fysikkens forhold til teknologien. Nettopp teknologi har blitt mer og mer viktig i dagens samfunn, og som en følge av denne utviklingen skiftet instituttet navn i 2004 fra ”Fysisk institutt” til ”Institutt for fysikk og teknologi”. Hansen forteller at IFT har ambisjoner om å være en betydelig aktør innen teknologisk frontforskning i tiden fremover, og viser blant annet til nanoteknologi, det nyeste forskningsfeltet ved instituttet. Her utvikles instrumenter som i fremtiden kan gjøre det mulig å studere prosesser atom for atom.