Nyhet
11.12.2010

Ny plassering for monumentalt kunstverk

Kunstneren Rolf Wilhelm Syrdahls monumentale maleri, som tidligere hang i publikumshallen på det gamle Postkontoret, skal nå henges opp på Universitetet i Bergen. Det folkekjære maleriet blir dermed igjen tilgjengelig for publikum, takket være et tett samarbeid mellom Universitetet og Kløver Eiendom.

En lang prosess

Professor og pensjonert lege Per Lund Johansen har vært ildsjelen bak arbeidet med å finne en ny plassering til det kjente kunstverket. Sammen med Kløver Eiendom har han i flere år forsøkt å finne det riktige stedet. Flere store offentlige bygg, blant annet Flesland Lufthavn har vært vurdert, men praktiske årsaker har gjort det vanskelig å finne en god løsning for bildet, som er mer enn 20 meter langt og 3 meter høyt. Lund Johansen er derfor svært glad for at bildet nå blir hengt opp i BB-Bygget, like bak sentralblokken på Haukeland.

- Dette var faktisk det aller første stedet jeg sjekket ut, men den gang, for to år siden, klarte vi ikke å finne en god plassering, forteller han. Det arealet som nå er valgt, mener han er ideelt for det store kunstverket. - Bedre plassering kunne ikke maleriet få, sier han.


Til glede for mange

Dekan ved Det medisinsk-odontologiske fakultet, Nina Langeland uttrykker begeistring for at bildet nå blir hengt opp på BB-bygget:  
- Jeg har stor sans for bildet og det at våre medarbeidere nå får glede av dette flotte og viktige kunstverket. Jeg mener at universitetet har et særlig ansvar for å formidle kunst i de offentlige rom som vi forvalter.
Også Kløver Eiendom er svært godt fornøyd med den løsningen som nå er valgt.
– Vi setter stor pris på samarbeidet med UiB og er glade for at vi har kunnet bidra til at bildet nå blir tilgjengelig for mange, forteller eierne Geir Hove og Tom Rune Pedersen, som mener Syrdahls bilde fått en verdig plassering i BB-Bygget.


I god stand

Bildet er fra 1960 og har stått på lager siden Kløver Eiendom overtok det gamle postkontoret for å bygge kjøpesenteret Xhibition. Bildet er i god stand, og eksperter fra Bergen Museum har i tillegg forsiktig renset de gamle panelene for å sikre at bildet framstår i all sin prakt.

 

Les På Høydens dekning av saken her og Bergens Tidenes oppslag her (eksterne lenker).