Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Gjesteforeleser

Dødtid på brakken ble avgjørende

Etter å ha avtjent verneplikten visste Jan N. Bremmer mye om religion. Nå vet han mye mer. Det kan du få nyte godt av når religionsviteren besøker UiB.

Prof. em. Jan N. Bremmer besøker Bergen og UiB tidlig i september.

Den nederlandske religionsviteren kommer til Universitetet i Bergen fredag 2. september, hvor han skal holde en gjesteforelesning ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap (AHKR).

– Min interessere for religionsfaget startet for alvor da jeg avtjente verneplikten mellom 1970 og 1972. Jeg hadde mye dødtid, og brukte den på å lese, sier Bremmer.

Gresk fascinasjon

Spesielt var det gresk religion og mytologi som fanget oppmerksomheten hans i denne perioden.

– Senere begynte jeg også å interessere meg for tidlig kristen historie og religionens historie i Romerriket.

Bremmer var ansatt som professor ved Universitetet i Groningen frem til 2009, da han ble pensjonist.

– Jeg startet å forelese i antikkens historie ved universitetet i Utrecht i 1974, men flyttet til Groningen for å bli professor i religionsvitenskap der i 1990 og ble der resten av min universitetskarriere, forklarer han.

Helgener

Når han besøker AHKR er det helgendyrkning som står på tapetet.

– Forelesningen min vil forklare når og hvorfor man begynte å omtale helteskikkelser som helgener. Dette var et fenomen som ikke eksisterte før 400 f.Kr. Jeg vil starte med de tidlige greske heltene, for det var disse 1900-tallets forskere så mot da de skulle forklare hvordan helgendyrkningen oppstod, forteller nederlenderen.

Bremmers gjesteforelesning har tittelen «From Heroes to Saints - From Classical Greece until Late Antiquity».