Pressemelding

Bjerknessenteret får Christieprisen

Solid forskning, en tydelig stemme og forståelig presentasjon av komplekse problemstillinger, trekkes frem som noen av årsakene.

- Jeg er glad og stolt over at vi har fått denne prisen, sier Eystein Jansen, direktør ved Bjerknessenteret og professor ved Universitetet i Bergen.
Paul S. Amundsen

Christieprisen 2013 er tildelt Bjerknessenteret for klimaforskning for deres formidling av kunnskap om klimaendringer. Prisen ble delt ut under Christiekonferansen torsdag.

– Jeg er glad og stolt over at vi har fått denne prisen, sier Eystein Jansen, direktør ved Bjerknessenteret og professor ved Universitetet i Bergen. Han mener at forskere har en plikt til å kommunisere og involvere seg med andre aktører som trenger mer kunnskap.

Tydelig stemme

– Klimautfordringene er ikke bare forskernes sak. Fra starten har vi hatt som politikk å si ja til henvendelser fra media. Å være aktiv i samfunnsdebatten står ikke i motsetning til å drive med grunnforskning i verdensklasse. De to kan kombineres hvis man har resultater som er relevante, sier han.

– Det er en glede å overrekke prisen til et av de første sentrene for fremragende forskning ved Universitetet i Bergen. Bjerknessenteret har i en årrekke levert solide og viktige forskningsresultater og formidlet disse med en tydelig stemme både lokalt, nasjonal og internasjonalt. Det viser at senteret er relevant når de blir invitert til å bidra i en rekke ulike sammenhenger, sier rektor Sigmund Grønmo.

Komplekse problemstillinger presentert forståelig

Bjerknessenteret har blant annet forsket på isen i Arktis og Antarktis, forsuring av havet, karbonkretsløpet, klimamodellering og konsekvenser for økosystemet. Internasjonalt er senteret i fremste rekke på sine felt.

Juryen fremhever Bjerknessenterets forskningsformidlingsarbeid, både i det store perspektivet, med deltakelse i FNs klimapanel, og på lokalt plan. Senteret har vurdert potensielle klimakonsekvenser for Bergen og omegn gjennom Klimaforum, et samarbeid med Bergen kommune og Bergen Næringsråd. Senterets forskere og studenter gjør en imponerende jobb med å presentere komplekse problemstillinger på en enkel og forståelig måte, sier juryen i sin begrunnelse.