De naturhistoriske samlinger

#mittmuseum

De naturhistoriske samlinger er stengt for oppussing frem til 2018. De neste ukene skal vi gjøre stas på #mittmuseum.

Bilde fra utstillingen
Helge Skodvin

Siden museet på Nygårdshøyden åpnet dørene i juli 1867 har Bergens og Vestlandets befolkning latt seg glede og opplyse av De naturhistoriske samlinger utstillinger. Ved åpningen av museet var utstillingene blant de mest moderne som fantest.  Museet, som ble grunnstammen i Universitetet i Bergen, har formet Bergen som kunnskaps- utdannings- og forskningsby siden 1825.

Siden den gang er det mangt et barn som har funnet seg sitt favorittdyr på museet – løvene i kamp, de enorme hvalskjelettene, elefanten eller orangutangen – De naturhistoriske samlinger har fascinert og utdannet generasjoner av besøkende. Hvert år besøker 12.000 skolebarn samlingene.

I dag er museet stengt for modernisering. Da dørene stengte 1. november i fjor startet en stor migrasjon. Dyktige konservatorer flytter både bison, sebraer, insekter og gårdsutstyr til nye jaktmarker på et lagringssted spesialdesignet til samlingene.

Forutsatt de nødvendige midlene fra staten skal museet åpne dørene til et nytt og bedre museum om fire år. Men det er lenge til 2018, alt for lenge, spør man de yngste, ivrigste og mest nysgjerrige besøkende, og ikke minst foreldrene deres.

For å gjøre ventetiden kortere og for å  minne om magien i De naturhistoriske samlingene kommer vi de neste ukene til å dele spennende historier, bilder og fakta om samlingene. Du finner alt under emneknaggen #mittmuseum på våre facebooksider, twitter og instagram.

Har du en historie, bilde eller favorittdyr fra #mittmuseum du vil dele med oss? Del dem gjerne med emneknaggen #mittmuseum i sosiale medier.