UiB Alumni

Tidligere studenter vil tilbake til UiB

Over 3400 har registrert seg i UiBs alumniportal. Målet er 5000 registrerte alumner innen Alumnusdagen 12. september.

Publikum under foredrag på alumnusdagene
UiB Alumni ønsker å knytte livslange bånd mellom universitetet og alumner. Bildet er fra alumnusdagen 2014.
Paul S. Amundsen

Alumnusarbeidet ved UiB startet i 2006, og jobber for at det skal bli mer attraktivt å holde kontakten med universitetet etter at siste eksamen er avlagt.

– Målet er å skape et sterkt nettverk og et livslangt forhold mellom universitetet og tidligere studenter som alle tjener på, sier rektor Dag Rune Olsen.

Har du studert ved Universitetet i Bergen, er du en UiB-alumn. Alle studenter og ansatte er også en del av alumnusfellesskapet på universitetet.

– Universitetet skal være en levende kilde til kunnskap også etter at studentene er uteksaminert. De tidligere studentene er også viktige ambassadører for UiB. Vi konkurrerer om de beste studentene, og vi er avhengige av at tidligere studenter kan fortelle andre om en innholdsrik, spennende og utviklende studiehverdag, sier rektor.

Tidligere studenter vil anbefale UiB til andre

Før jul ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant tidligere studenter ved UiB. Dette er noen av resultatene:

• 96 prosent av respondentene sier de vil anbefale UiB til andre studenter
  • 75 prosent av respondentene sier de er stolte eller svært stolte av UiB-utdannelsen sin
  • 50 prosent av respondentene sier at de er interesserte å delta på arrangementer organisert av UiB
  • 42 prosent av respondentene sier de har hjulpet andre UiB-studenter å få jobb
  • 35 prosent av respondentene er interessert i å bidra med råd og veiledning til nåværende UiB-studenter

Samtidig er nærmere 30 prosent av respondentene interessert i å delta, men usikre på hvordan. Derfor arbeider UiB Alumni nå med å konkretisere og kommunisere hvordan tidligere studenter kan bidra.

Den første muligheten er å bli med på planleggingen av Alumnusdagen 12. september. Det blir også muligheter for alumner til å melde seg til å gi råd til dagens UiB-studenter.

Alumner som er interessert bør følge med på UiB Alumni i sosiale medier (se faktaboks).

Dagens studenter trenger alumner

– Da vi hadde et alumnitreff i London var det mange som fortalte at de savnet noen å snakke med  etter studiene ved UiB. Mange av dem tilbød seg å ta en chat eller en skypesamtale med studenter som var interesserte i å reise til London, og mentorvirksomhet behøver ikke være så mye mer krevende enn dét, sier Jill Walker Rettberg, som har ledet alumnusrådet siden 2012.

Alumnusarbeidet ved UiB har foregått lenge, men det har vært avhengig av ildsjeler på ulike institutt. Rettberg forteller hvordan UiB Alumni skal være et felles løft for hele universitetet, og hvordan Alumnusdagene var en viktig milepæl i dette arbeidet.

– Vi ønsker å være et åpent universitet, og det er flere anledninger som Fagpedagogisk dag og Forskningsdagene hvor vi møter alumnene våre gjennom året. Men vi ønsket å ha en egen dag hvor vi fokuserer på alumnene. Vi håper at en egen dag kan hjelpe oss å vedlikeholde forholdet til de som har studert hos oss, sier hun.

Alumnusdagen 2015 er planlagt til 12. september. Her kan du se bilder fra fjorårets arrangement.

UiB har alumner over hele verden

Nærmere 50 prosent av respondentene på alumniundersøkelsen bor i Bergen, og Oslo kommer på andreplass.  UiB har også alumner i hele verden, inkluderert i Storbritannia, i Vest-Europa, USA, Canada, Bangladesh, Israel, Peru og Kina.

En av dem er Trond Pettersen. Han har en mastergrad i humanistisk informatikk, og jobber som Principal Software Engineer på Yahoo!s kontorer i Los Angeles.

– Jeg håper UiB Alumni kan bli et sterkt nettverk for utdannede ved UiB, noe jeg registrerer gjerne er tilfellet for alumner fra utdanningsinstitusjoner utenfor Norge, sier Pettersen.

Les rådene hans til studenter som ønsker seg en karriere i utlandet.

Vil du engasjere deg i alumnusarbeidet eller registrere deg som alumn, kan du gjøre det via alumnusportalen.