UiB Alumni

Månedens alumn: Kari Skår Dahl

Kari Skår Dahl blir verdens første kvinnelige kaptein til å seile en original Kon-Tiki flåte fra Peru til Påskeøyene. Med seg ombord har hun favorittboken "Metamorfoser", et poetisk verk i 15 deler av den greske skribenten Ovid.

Portrettbilde av Kari Skår Dahl
Elin Skaar

Hvordan ser du tilbake på studietiden din på UiB?

Med glede! Det var en fantastisk tid med mye fest og moro og et stort engasjement. Jeg elsket å studere og var også svært aktiv i studentmiljøet. Jeg var med i Studvest, Immaturus, Prosopopeia og i Fotoklubben.

Hva har studiene betydd for deg?

Studiene i litteraturvitenskap vekket virkelig leselysten i meg, og en genuin interesse for litteratur. Jeg leser mye i lugaren når jeg er ute på tokt, og skal blant annet ha med meg et nøye utvalg av litteratur på Kon-Tiki. Favorittverket er Metamorforfoser av Ovid, det har jeg lest en rekke ganger, men det er så fantastiske historier at jeg leser det om og om igjen. I tillegg har jeg fått god bruk for spansken, og den kommer virkelig til sin rett nå når jeg skal til Peru for eksempel. Ellers betydde studentmiljøet og det sosiale livet i studietiden mye for meg, jeg fikk mange nye og gode venner.

Hva er ditt beste minne fra studietiden?

Det er mange! Men jeg husker spesielt tilbake på alle de gode samtalene jeg hadde i HF-kantina da jeg jobbet i oppvasken. Og at vi kunne røyke inne der!

Hadde du noen favorittforelesere?

Ja! Amund Børdahl på Institutt for filosofi og Erling Aadland på litteraturvitenskap. De var så ekte, ujålete og greie å snakke med.

Hva slags råd vil du gi til studenter i dag?

Ha det gøy og la veien bli til mens du går. Si ja, da får du mange muligheter!

Hvordan endte du opp som styrmann på Redningsskøyta?

Jeg var en middels god student, og så ikke for meg at jeg kom til å få noen god jobb etter studiene. Da jeg var 25 år startet jeg som lærling på sjøen. Jeg har sagt mye ja, og det har ført meg helt til Kon-Tiki. Nå ser jeg fram til mitt neste eventyr og gleder meg til å lese Ovid mens jeg flyter rundt på en flåte i Stillehavet i over 40 dager.

PS, du kan følge Kari på ferden til Påskeøyene her: www.kontikikari.com